Næring og verdiskaping

www.proventia.no

NÆRING OG VERDISKAPING

Et omstillingsdyktig, innovativt og lønnsomt næringsliv må til for å opprettholde og utvikle velferdssamfunnet. Kjernen i Venstres næringspolitikk er å ha gode, generelle rammevilkår for alle deler av næringslivet samtidig som vi vil gjøre det enklere å starte og drive små og mellomstore bedrifter.

Næringsliv i kommune og region

Det er viktig for utviklingen i lokalsamfunnet, å ha et lønnsomt næringsliv. For å få til en positiv nærings- og arbeidsplassutvikling i Skien må viktige rammebetingelser på plass. Da er en god infrastruktur for vei, jernbane og sjøtransport helt grunnleggende.

Venstre vil:

* arbeide for gradvis å gjøre kommunen mer uavhengig av inntekter fra eiendomsskatt. Å redusere og på sikt avvikle eiendomsskatt vil være gunstig for boligeiere og for næringslivet.

• satse på å bedre infrastrukturen innen alle typer transport for å få en positiv utvikling og styrke konkurransekraften for næringslivet i Skien/Grenland
  • at det alltid skal lønne seg å ta riktige miljømessige valg. Klima- og miljøpolitikk skal være en viktig og integrert del av Venstres næringspolitikk
  • at kommunalt næringsarbeid primært skal rettes mot rammevilkår. Kommunens næringspolitikk og drift skal ikke virke konkurransevridende
  • Skien Venstre er åpen for å konkurranseutsette enkelte virksomhetsområder, der det vil kunne skape en motiverende og positiv “konkurransesituasjon” om å gi gode tjenester til innbyggerne. Dette vil være mest aktuelt på områder hvor det er mulig å ha kommunal og privat virksomhet ved siden av hverandre. Det må sikres at kommunen har god bestiller – og kontrollkompetanse.
  • videreutvikle et godt samarbeid mellom offentlige og private aktører basert på tydelig ansvarsdeling
  • at Skien kommune skal tilrettelegge for et mangfoldig næringsliv. Unødig detaljfokus og byråkrati skal unngås.
  • at sentrale kommunale formålsbygg må plasseres slik at de blir drahjelp for en positiv nærings- og byutvikling
  • arbeide for mobildekning/ bredbånd der folk bor, prioritere bygder framfor hyttefelt/ turområder
  • spre flest mulig styreverv til personer som ikke sitter i bystyre og hovedutvalgene. Dette gjelder spesielt de kommunalt eide foretak og aksjeselskap. Dette for å unngå inhabilitet og også for å oppnå ekstern og supplerende kompetanse
  • gjøre det enkelt å søke skjenkeløyve i produksjonslokaler eller lokaler i tilknytning til disse, også på søndager.
  • oppfordre styret i Kontorbygg AS til å konsentrere sin aktivitet til sentrumsutvikling og primært å tilrettelegge for næringsvirksomhet

Landbruk og distrikt

Skien kommune er Telemarks største landbrukskommune. Venstre vil legge til rette for et levedyktig landbruk som sikrer trygg og miljøvennlig matproduksjon. Landbruket er viktig for bosetting i hele kommunen – for biologisk mangfold, kulturlandskap og matproduksjon.

Venstre vil:

• arbeide for levende bygdemiljø ved å opprettholde skoletilbud, rimelig veistandard, god mobil- og bredbåndtilknytning. Dette av hensyn til bosetting, utvikling av tradisjonelle næringer, enkeltmannsbedrifter og nyetableringer.
  • holde fast ved strengt jordvern
  • legge til rette for gjenbruk av husdyrgjødsel og metangass i landbruket til energi og se på mulighetene for bruk av metangass som biodrivstoff/ i biogassanlegg
  • stimulere landbruket til produksjon og salg av lokal mat og drikke, slik at flere produsenter kan hente sine inntekter direkte i markedet
  • arbeide for økt bruk av trevirke og bioenergi
  • arbeide for tilstrekkelig standard på kommunale bygdeveier for bla å sikre framkommelighet for næringstransport
  • iverksette ordninger med opparbeidelse av ny dyrkbar jord som erstatning for tapt matjord, for eksempel ved jordflytting
  • arbeide for at alternativ bruk av “Røde låver” skal kunne tillates, for slik å sikre at viktig bygningskultur kan vedlikeholdes og bestå
  • oppheve alle produksjonsreguleringer dersom foredling skjer på egen gård, men tilpasse regelverket slik at forbrukernes helse ivaretas
  • utarbeide retningslinjer for å skille ut 1-2 tomter pr gårdsbruk, så lenge hverken tomt eller vei beslaglegger dyrkbar mark og forutsatt rimelig avstand til for eksempel skoletilbud
  • arbeide for et mer klimavennlig landbruk
  • støtte matfestivalen Mersmak, slik at lokale matprodusenter har en arena for å vise frem sine produkter. Mersmak er også en viktig inkluderingsarena og viser andre lands/ andre kulturers mattradisjoner
  • Kommunen bør avsette deler av sine grøntområder og parker til villeng i stedet for plen for å ivareta bier og humler etc.