Skjermdump: Dalane Tidende

I forrige ukes formannskapsmøte ble vindkraft igjen et aktuelt tema i Sokndal. Sokndal Venstre er opptatt av verdien av uberørt natur i kommunen, også langs kommunens kystlinje.

Venstres gruppeleder, Christer Bu Mathisen, poengterte på møtet at penger er ikke alt, og at Sokndals unike natur må tas vare på for fremtiden.

– I denne saken har vi inntatt et tydelig nei. Vi kan ikke bygge ned alt av natur i kommunen, og de fleste andre partier kom heldigvis på lag med oss i denne saken i formannskapet.

Sokndal Venstre ser også på det som faretruende at NVE kan endre konsesjoner uten kommunal støtte. Inngår vi konsesjoner med begrensninger på høyde, har vi sett eksempler fra andre steder i Rogaland at NVE endrer høyden på vindmøllene. Slike prosesser og utbygginger kan dermed bli mye mer massive enn først antatt.

– Vi aner ikke konsekvensene av dette. Vi må derfor ta vare på naturen og det biologiske mangfoldet som ta skade av slike utbygginger, også langs kysten og til havet, legger Bu Mathisen til.

Lokallagsleder og førstekandidat i Sokndal Venstre, Liv Ingrid Torkelsen, støtter dagens gruppeleder. – Dette kommer vi i Venstre til å stå fast ved, og vi ønsker ikke nye utbygginger i den kommende perioden slik ting ser ut til å være nå. Vi har tatt vår del av vindkraftutbygging enn så lenge. Fremtidens generasjoner i Sokndal skal også ha mulighet til å oppleve den unike og flotte, uberørte naturen i kommunen vår.