Venstre – Norges sosialliberale parti

Fra Lillehammer Venstres kommunevalgprogram 2019 – 2023

Partiet er liberalt fordi vi vil ta ansvar for det enkelte menneskes egenverd og ytringsfrihet. Men det er også sosialt fordi vi vil ta ansvar for det enkelte menneske. Alle skal ha mulighet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet. Lillehammer skal være en åpen og inkluderende kommune der alle kan finne sitt eget gode liv. Hensynet til miljø og framtidige generasjoners valgmuligheter skal være styrende for alle viktige avgjørelser som tas.

Venstre har i inneværende Stortingsperiode 9 representanter på Stortinget og 3 statsråder i regjeringen. Det gir Lillehammer Venstre gode muligheter for å fremme Lillehammers saker nasjonalt.

Venstre har en tydelig miljøprofil. Den skal være styrende for all politikkutforming og avgjørelser. Venstre er i stand til å se nye og framtidsrettede måter å styre kommunen på. Venstre som parti tilhører sentrum i politikken, og vi har vist at vi kan finne løsninger gjennom samarbeid, både til høyre og til venstre i politikken.

Venstre ønsker at flere oppgaver skal flyttes fra statlig til lokalt nivå. Dette fordrer sterke kommuner. Lillehammer Venstre støtter en kommunereform der flere kommuner slås sammen. I første rekke ser vi for oss et enda tettere samarbeid med kommunene Gausdal, Øyer og Ringebu, men utelukker heller ikke ytterligere utvidelse. Lillehammer som den største kommunen i regionen har et stort ansvar i denne prosessen.

Venstre vil være en garantist for en ansvarlig økonomisk politikk som ikke går på kant med kommunens lovpålagte oppgaver.

Venstre vil:
• bidra til at kommunen skal ha mange og varierte arbeidsplasser
• at alle innbyggere skal ha god tilgang til sosiale, sportslige, aktive og kulturelle arenaer og møteplasser
• at kommunen skal ha fokus på miljø og bærekraft i alt den foretar seg
• at miljøbevissthet og sosialt ansvar blir en del av kommunens og innbyggernes identitet
• at politikerne i større grad kan følge opp enkeltsaker ved å være ombud for alle innbyggerne i kommunen
• sikre gode og inkluderende beslutningsprosesser rundt store og viktige saker for kommunen
• arbeide for anerkjennelse av frivillighet som en bærebjelke i lokalsamfunnet