Venstre støtter næringslivets mål om bærekraftig reiseliv i Strand

I forbindelse med høringsrunden til kommuneplanens samfunnsdel har næringsforeningen levert innspill som bla. mener at Strand bør utrede muligheten for å kunne sertifisere seg som et bærekraftig reisemål.

Strandbuen skriver om saken 5.juli: “– Bærekraft i reiselivet handler blant annet om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter for å dekke sine behov. Temaer som natur, miljø- og klimapåvirkning, samspill mellom reiseliv og lokalsamfunn – og næringens lokale, økonomiske verdiskaping, er sentrale i forståelsen av et bærekraftig reiseliv. Forsand kommune er allerede sertifisert og dette arbeidet bør også inkludere utviklingen av reiselivet i Strand og Preikestolen.” skriver næringsforeningen i innspillet.

Strand Venstre gir sin helhjertete støtte til dette innspillet fra næringsforeningen.

– Venstre støtter dette innspillet og vil foreslå at arbeidet med å serrtifiseres som bærekraftig reisemål starter med en gang når planen skal endelig vedtas senere i år, sier Erik R. Nyman-Apelset.

Næringsforeningen skriver også at Strand bør bli Miljøfyrtårn med sertifiseringsmyndighet, slik at bedriftene i Strand enkelt kan miljøsertifisere seg. – Å forenkle arbeidet for lokale bedrifter som ønsker å bli sertifisert Miljøfyrtårn må være en prioritert oppgave for Strand kommune, mener Nyman-Apelset.

Erik R. Nyman-Apelset og Ola Elvestuen på Preikestolen.