E18 skal funke også lokalt, skriver Bystyremedlem Signy Gjærum

Foto: Privat

For Grenland og Telemark er det viktig at vi kobles effektivt på den landsdekkende infrastrukturen for bane og vei.

For infrastruktur på vei gjelder det nå å få på plass en formålstjenlig tilknytning til nye E18.

Skien Venstre har programfestet « arbeide for en mer effektivt og miljøvennlig transportløsning i Skien / Grenland gjennom å forlenge RV 36 fra Skyggestein til E18, ved å bygge ny vei utenom bybåndet. Denne bør fortrinnsvis finansieres utenom byvekstavtalen». Implisitt i dette ligger helkryss på Ås. Det samsvarer med vedtak i Skien bystyre.

Utbygging av E18 gjennom Telemark er vedtatt og deler av arbeidet igangsatt. Men kryssløsninger er ikke avgjort. Det er derfor grunn til å presisere hvor viktig tilknytning til E18, med fullt kryss på Ås og med forlengelse av riksveg 36 fra Skyggestein, er for næringslivet i Skien , Grenland og Telemark. Det som styrker næringsaktivitet i Grenland er tilsvarende gunstig for næringsvirksomhet i hele Telemark og samlet sett for den nye regionen vår.

Her snakker vi om den viktige trafikkåren tur retur fra E134 gjennom RV36 til E18. Vi snakker om byutvikling og distriktsutvikling. Om næringsutvikling og arbeidsplasser og om å unngå å belaste bolig-og bymiljø med næringstrafikk. Og vi snakker om ressursbesparende trafikkavvikling. Og infrastruktur for de kommende 50 år.

Bystyret i Skien sa i sitt vedtak bl a « (…) viktig at overordnet myndighet setter hensynet til regional infrastruktur, næringstrafikk, trafikksikkerhet, arealbruk, kollektivtransport og transportvei som de viktigste kriteriene i den videre behandlingen av saken». Det er å håpe Telemarksbenken ser dette og at de kan og vil bidra til en framtidsretta løsning.

Signy Gjærum (V)