Ny kunnskap og nye muligheter!

Marius Skeie

I disse dager mottar mange ungdommer tilbud om studieplass via Samordna Opptak — og Universitetet i Sørøst-Norge opplever en god vekst i antall søkere.

Universitetet har blitt til gjennom å samle ulike høgskoler i Vestfold, Telemark og Buskerud, og består av over 18 000 studenter og 1600 lærere fordelt på åtte campus, blant annet Notodden, Rauland, Kongsberg og Bø. Dette bidrar til å gi muligheter for folk i distriktet vårt til å ta utdannelse som kommer både dem selv og samfunnet vårt til nytte — i tillegg finnes det mange andre nett- og samlingsbasert studier ved landets universiteter og høgskoler som man kan benytte seg av.

Regjeringen og Venstre er opptatt av desentraliserte studietilbud og har satt av 30 millioner kroner til fleksible utdanninger utenfor campus og fleksible videreutdanningstilbud.

Vi skulle selvsagt helst ha et eget campus i Tinn, og det er et langsiktig politisk mål. Det er selvsagt naturlig at mange drar ut for å studere, men vi kan også gjøre grep i dag for å sørge for at flest mulig kan bo i Tinn mens de studerer med de løsningene som nett- og samlingsbasert studier gir.

Tiltak man kan se på er f.eks. studentrabatt i barnehage og SFO, muligheter for legge visse samlinger på nett- og samlingsbaserte studier til Tinn, og å tilby et begrenset antall studentboliger til en rimelig penge. Tinn har muligheter til å bli et virtuelt campus med gode muligheter for friluftsliv og trivsel som trekker unge folk, og som sørger for at vi har et samfunn som har den kunnskapen som skal til for å utføre offentlige tjenester og drive med innovasjon — det handler om å se mulighetene!

Derfor vil Tinn Venstre gjøre det enklest mulig å være bofast student i Tinn ved å samarbeide tett med USN, og ta i bruk de muligheter som nettbaserte studier gir.

Marius Skeie

Thomas Notevik Torgersen

Tinn Venstre

Leserbrev i Rjukan Arbeiderblad 1. august 2019.