Fiber til folket

Samler tastaturet støv mellom Mbitsene? , Foto: Hensel

100 Mbit bredbånd til alle i nye Indre Østfold kommune.

Venstre vil at alle husstander og lokale næringsaktører skal ha tilgang til minst 100 Mbit opp/ned bredbånds-kapasitet i hele den nye kommunen. Dette har vi programfestet både lokalt – og nasjonalt. Venstre vil ha fiber til folket!

God internett-tilgang er en grunnleggende del av en moderne infrastruktur. På samme måte som post, vei, vann, avløp og kollektivtransport. Faktisk viktigere enn papirpost – og i alle fall viktigere enn brevduer. Vi er avhengige av god internett-kapasitet for å kunne drive lokal næringsvirksomhet, for å kunne utøve hjemmebaserte velferdstjenester og for å leve normale moderne liv. Det er ikke bare tenåringer som har behov for bra nett. Det har vi alle. Brevduer er ut, bredbånd er inn. Og hva med 5G mobilt nett? Kommer 5G til å erstatte fiber-bredbånd? Nei, ikke over alt. Men i områder det er dyrt å bygge ut fiber vil 5G bli sett på som et kostnadseffektivt alternativ.

Det skal ikke være opp til utelukkende markedskrefter, rene tilfeldigheter eller iherdige enkeltindivider å få dette på plass stykkevis og delt. Det er et kommunalt ansvar å koordinere og legge strategi for full dekningsgrad i hele kommunen. Venstre vil at kommunen tar dette ansvaret.

Venstre vil inn i fremtiden. Det går ikke uten bra nett-tilgang.

Ingunn Herstad Hensel og Sølve Egeland

Indre Østfold Venstre

Sølve Egeland (Foto: Indre Østfold Venstre)
Ingunn Herstad Hensel (Foto: Liv Aarberg, Venstre)