Møreaksen og Fannestranda

Foto: Øivind Leren

E39 går gjennom Molde i dag. Møreaksen endrer dette til en tunell bak byen. Lengden på tunellen diskuteres og standard på traseen østover fra Fuglset likeså, men det har aldri vært snakk om å kjøre en framtidig E39 gjennom byen i dagen, slik noe av diskusjonen synes å gi inntrykk av. Tunellens lengde og påslag kan vi være med å diskutere både øst og vest, for å finne de beste trafikale og økonomiske løsningene. Likeså eventuell påkobling underveis dersom tunellen strekkes lengre østover.

Ca 80% av trafikken skal til Molde, resten er gjennomgangstrafikk. Det viser bla rushtrafikken som løser seg opp etter rundkjøringa på Årø. Den omtalte Romsdalsaksen kobler seg på Fannestranda øst for denne og all trafikken til Molde vil da komme fra øst. Sammen med interntrafikken mellom sentrum og boligområdene i øst vil Romsdalssaksen skape en større trafikk på Fannestranda Årø-Fuglset, enn Møreaksen, slik jeg ser det.

Romsdalsaksen er heller ikke uten tekniske utfordringer med flytebru. Den passerer en fredet øy og må rigges med høybru i «åpent lende» for ikke å stenge skipstrafikken inn Langfjorden og Romsdalsfjorden. Landskapsmessig vil ei hengebru «rigge» langt bedre i Julsundet.

Molde Venstre går for Møreaksen fordi den er vår «Inter City» som knytter bo- og arbeidsmarkedene best sammen her på kysten i fylket, samtidig som det gir fastlandsforbindelse til Midsund (nye Molde kommune) og Aukra. Dette er meget viktig både for vårt næringsliv som er og må være en stor bærebjelke for utviklingen i vår nye region og utviklingen av vår nye kommune. Tunellen under Tautra blir lang, men trafikksikkerhetsmessig akseptabel med 2 enveiskjørte løp og en slakk stigning på nå 4.99%. Miljømessig er fossilt drivstoff under utfasing.

Møreaksen erstatter også fergesambandene til Midsund og Aukra som tilsammen i dag har større trafikk enn Halsa-Kanestrøm.

Møreaksen er vedtatt og inne på NTP etter lange utredninger og mange demokratiske behandlinger med flertallsvedtak i offentlige organ. Vi kan ikke ha stadige omkamper. Alternativet er fortsatt ferge.

Interntrafikken øst i Molde trenger en fortsatt åpen trase på Fannestranda. Utformingen av strekningen Bolsønes-Kviltorp er nå under arbeid og vekker engasjement.
Molde Venstre vil argumentere for løsninger som sikrer et best mulig helhetlig resultat uten bruk av unødig areal, for trafikkflyten, kollektivtrafikken, gangtrafikkbehovet, kryssinger (lokk?) til friområdene langs stranda og et landskapsmessig grønt uttrykk i tråd med det kjente allè-preget som Fannestranda historisk er kjent for.

Bypakken med bedre kollektivtilbud og gang-og sykkelveier er meget viktig for avviklingen av interntrafikken, trafikksikkerheten og miljøet i vår by. Kolletivtrafikken skal prioriteres for bla å redusere personbiltrafikken, men bilen vil fortsatt være et framkomstmiddel i vårt spredtbygde land. Det er utslippene som miljømessig mest må endres, og det er på full gang. Sammenlignet med trafikkaos og fattigdom i mange byer i andre land har vi har råd til disse bompengene.

Førstekandidat

Kjell Johan Vatne