Kvalitet gir trygghet i legevaktstilbudet

Nei, folk blør ikke saktere i Sørum Men skal vi tro Senterpartiet, blør de litt fortere enn resten av Norges befolkning.

Legekoffert - grafisk ikon Det er nemlig slik at de som i dag sogner til legevakten i Sørum, vil ha kortere vei til Lillestrøm enn det flere som allerede sogner til Lillestrøm har i dag. Reiser vi over kommunegrensen til Oslo, er det også svært mange som har lengre vei til legevakten der, enn det vil være i vår nye kommune, selv om legevakten legges til Lillestrøm.

Der jeg selv er oppvokst, har vi godt over halvtimen med bil til Oslo legevakt. Om vi skulle ta oss en tur til vakre Jondal i Hardanger, er reisetiden til legevakten godt over tre kvarter. Innad i Voss kommune, er det avstander på godt over 1 time til legevakten. Eksemplene er uendelige: de korte avstandene i vår relativt lille kommune, er ikke et godt argument for at kommunen skal ha to separate legevakter: én i Lillestrøm og én i Sørumsand.

Venstre er opptatt av å sikre en god akuttberedskap som tilbyr rask og riktig hjelp når det trengs. Vi ønsker å styrke og videreutvikle den interkommunale legevakttjenesten i Lillestrøm. Ved å bygge opp et stort fagmiljø med bred kompetanse, sikrer vi at du får best mulig hjelp når du trenger det. Sammen med legevaktbil og en velutviklet ambulansetjeneste på Nedre Romerike, er innbyggerne godt ivaretatt om det skulle oppstå en akutt situasjon. Om du selv ikke kan oppsøke lege, kommer legen hjem til deg.

Samtidig er det viktig å understreke at det er fastlegen som er og skal være vår primærhelsekontakt. Forsking viser at 75 % av besøkene på legevakten er unødvendige, og dreier seg om ting fastlegen kunne besvart dagen etter. Fastlegen har for øvrig åpent omtrent halvparten av tiden vi er våkne, og har også akuttberedskap innenfor sin åpningstid.

Alle norske kommuner er tilknyttet legevakttelefonen. Denne er gratis og døgnbemannet. Ved å ringe 116117 settes du automatisk i kontakt med nærmeste legevakt. Du trenger ikke en gang kle på deg for å benytte tjenesten, og aller minst legge ut på en lang ferd til et legevaktsventerom der du skal sitte i flere timer mens mer akutte medisinske utfordringer går foran deg i køen. Helsenorge.no anbefaler at man alltid ringer legevaktstelefonen før et eventuelt oppmøte på den lokale legevakten.

I dag er ca. 125.000 innbyggere tilknyttet Nedre Romerike legevakt i Lillestrøm, som dekker kommunene Fet, Lørenskog, Rælingen og Skedsmo, i tillegg til deler av Enebakk. 18.000 innbyggere er tilknyttet Sørum legevakt. For mange i den vestlige delen av Sørum vil reisetiden til Lillestrøm være kortere enn reisetiden til Sørumsand. Spørsmålet man da må stille seg, er om innbyggerne i dagens Sørum er best tjent med å tilhøre en liten legevakt med begrensede ressurser, eller om de er best tjent med å være tilknyttet en stor legevakt med store ressurser og bred kompetanse.

Venstre ønsker å etablere et kommunalt helsebygg der viktige helsefunksjoner samles i et helsefaglig kraftsenter. Der blant annet legevakt, kommunal akutt døgnenhet, psykatrisk helseteam, røntgentjenester og kortidsplasser på sykehjem er samlokalisert, og der de ulike tjenestene kan dra nytte av samarbeid på tvers til det beste for brukerne. Skal et slik helsefaglig kraftsenter bli virkelighet, kan ikke ressursene smøres tynt ut over.

Det gjelder både de menneskelige ressursene og de økonomiske. Den nye kommunen kommer til å ha en anstrengt økonomi, og det betyr at vi må gjøre noen tøffe valg. Et av de valgene vi står overfor er om vi skal opprettholde dagens legevaktstruktur, eller om vi skal bruke ressursene på å bygge opp en bedre legevakttjeneste for alle.

Dagens løsning er den folk kjenner best, men det betyr ikke nødvendigvis at det er den beste løsningen. Venstre mener at bedre er alltid mulig. Vi mener at legevakttjenesten blir bedre av å være samlet på ett sted, sammen med andre helsefaglige tjenester. Slik bygger vi en enda bedre legevakt for alle innbyggerne i nye Lillestrøm kommune.

Margrethe Prahl Reusch
Andrekandidat for Lillestrøm Venstre