Venstre får Nord-Norge på skinner

Venstre har over lang tid vært opptatt av å få fokus på bygging av jernbane i Nord-Norge. Venstre gikk til valg på en utredning av jernbane i nord, og fikk dette inn i Nasjonal Transportplan. Nå foreligger utredningen og en er klar til å ta de neste stegene mot en realisering av Nord-Norgebanen. Vi må knytte sammen Harstad-Narvik-Tromsø med tog.

Jernbane er fremtiden i nord, sier Terje Brevik

Sentralstyret i Venstre har behandlet spørsmålet om jernbane i nord.

Venstres sentralstyre har behandlet spørsmålet om jernbane i nord. Venstre vil modernisere dagens jernbane, og bygge ny infrastruktur som er mer konkurransedyktig og miljøvennlig. Da er Nord-Norgebanen viktig å få realisert.

Tog er fremtiden i nord mener Venstre.

Tog har stort potensial for å bli det foretrukne alternativet, også i Nord-Norge. I dag har vi ikke jernbane fra Fauske til Narvik og nord for Narvik. Dette er noe vi må få gjort noe med, sier Terje Brevik 2. nestleder i Venstre.

Utredningen som er gjennomført av Jernbanedirektoratet bygger på traséen vurdert av Jernbaneverket i 2011. Utredningen viser at jernbanen blir konkurransedyktig med både bil, buss og fly på lengre strekninger dersom den bygges for en hastighet på 200 km/timen. Jernbanen er viktig for regional utvikling. Erfaringer fra andre utbygginger viser at jernbane bidrar positivt til klimavennlig by- og stedsutvikling. Venstre mener etablering av en jernbane i nord vil gi landsdelen et bedre transporttilbud, både for persontransport og godstransport.

En utbygging av jernbane i nord gir et stort overføringspotensial for gods fra vei til bane. De siste ti årene har verdien av norsk sjømatproduksjon doblet seg og er nå på rundt 100 milliarder kroner årlig. Utredningens transportanalyse viser at eksport av fisk fra landsdelen vil øke betydelig frem mot 2030. En vekst i næringen er også i tråd med regjeringens ambisjoner for Norge som sjømatnasjon. Venstre mener det er avgjørende å inkludere næringslivet som en aktør i det videre arbeidet med realisering av jernbanen.

Venstres sentralstyre mener neste steg er å få på plass en konseptvalgutredning (KVU) når neste Nasjonal Transportplan behandles. Venstre har derfor følgende mål for det videre arbeidet: 1) Ha konseptvalgutredning (KVU) av jernbane i nord inn i behandlingen av neste Nasjonal Transportplan. 2) At jernbanen skal være det foretrukne alternativet i transportsystemet, både for nærtrafikk, fjerntrafikk og godstrafikk. 3) Skape grunnlag for stor overføring av godstrafikk fra vei til bane gjennom moderne dobbeltsporete baner, også i nord.

Nord-Norgebanen vil gi et løft for hele Nord-Norge, sier Morten Skandfer.

Glad for støtte fra Venstre sentralt.

Venstre i Nordland, Troms og Finnmark er veldig glad for den støtten til Nord-Norgebanen som vi nå opplever fra Venstre sentralt. Vi trenger sentral støtte skal vi lykkes i kampen for å få bygd Nord-Norgebanen helt til Tromsø, sier Morten Skandfær, 1.kandidat for Tromsø Venstre

En jernbane blir konkurransedyktig med både bil, buss og fly på lengre strekninger dersom den bygges for en hastighet på 200 km/timen. Tog er viktig for regional utvikling. Vi kan knytte alle steder på strekningen Bodø, Harstad/Narvik og Tromsø sammen til en region. Tog vil dermed bidra til klimavennlig by- og stedsutvikling i store deler av Nordland og Troms. Jernbane vil bidra til at Midt-Troms og Sør-Troms blir en arbeidsmarkedsregion, påpeker Morten Skandfer.

Tog er fremtiden i nord. Få Nord-Norge på skinner, sier Irene Dahl, leder i Troms og Finnmark Venstre.

Hvorfor er det viktig å få bygd Nord-Norgebanen?

Det er flere grunner til at det er viktig å få bygd Nord-Norgebanen. Det å frakte store mengder fisk og annet gods effektivt, trafikksikkert og miljøvennlig til Europa er grunnlaget for hele Nord-Norgebanen. Men vi vil også oppnå andre lokale effekter som er viktig. Det å gi Nord-Norge et bedre tilbud innen person- og godstransport er viktig. Vi kan ikke slite ut veiene. I tillegg vil en overføring av gods fra vei til bane bety mye for trafikksikkerheten på våre veier. Mange spør om jernbane vil være konkurransedyktig med trailer. Vi mener det. Ikke minst når EU nå innfører miljøavgifter som gjør at tog gir over en milliard kroner i lavere transportkostnader sett i forhold til bruk av trailer, sier Irene Dahl, leder i Troms og Finnmark Venstre.

Det grønne skiftet i nord.

Skal vi få ned klimautslippene i verden må alle bidra. Da må vi gripe tak i de store utslippene i vår landsdel. Å få elektrifisert Melkøya er viktig, men i tillegg må vi få ned utslippene på transport (båt, fly, og bil). Da vil det å få overført gods fra vei til jernbane være et helt nødvendig tiltak. Skal vi klare å kutte klimautslippene kan vi ikke i fremtiden transportere godset på veien over lange strekninger, påpeker Irene Dahl.