Kunstnerhjem

Kunstnerresidens på Hamar - en god idè, Foto: Mirjam Engelsjord

Innlandet Venstre vil videreføre ordningen med Kunstnerresidenser i nye Innlandet fylke. Det finnes 13 kunstnerresidenser i Oppland. Nå er tiden inne til å utvide ordningen til hele Innlandet.

Hamar først i Hedmark?

Forrige uke besøkte Kulturminister Trine Skei Grande Hamar og uttrykte sin begeistring over forslaget til å gjøre om atelierleiligheten til kunstneren Finn Åge Andersen til Kunstnerresidens for unge kunstnere. “Her er det en spesiell og god stemning”, uttrykte Kulturministeren. Leiligheten disponeres i dag av enken Ingrid Morken Andersen og barna. Det er familiens ønske at minnet om faren bevares gjennom å gi neste generasjon kunstnere bo- og arbeidsforhold midt i Hamar sentrum.

Erik Ringnes

“Det er en spennende tanke å vurdere dette som kunstnerresidens”, uttalte fylkesordførerkandidat Erik Ringnes ved besøket. “Her ligger alt til rette for å etablere denne som den første residensen i Hedmark”.

Leiligheten og hele bygården i Horns gate, rett ved Høgskolen på Hamar er bygd på 1890-tallet har bevart mange og autentiske detaljer fra denne tidsperioden. Leiligheten er lys, har stor takhøyde og store vinduer med gjennomgående lys, som gjør den velegnet til atelier.

Hensikten med ordningen kunstnerresidenser er å stimulere til økt kunst- og kulturproduksjon og tilskuddene dekker kunstneres kostnader forbundet med opphold i residensene.

Ingrid Morken Andersen og Trine Skei Grande
Kulturministeren i godstolen i atelieret

Arbeidsplassen etter kunstneren står som før.