Valgprogram 2019-2023

Venstres kommuneprogram
Aurskog-Høland 2019-2023

Aurskog-Høland Venstre ønsker et samfunn der alle har mulighet til å skape sin egen vei til det gode liv, der vi tar ansvar for hverandre – og for miljøet.

Venstres politikk er bygget på et sosialliberalt fundament som kombinerer personlig frihet med ansvar for fellesskapet. Venstre tror på menneskets skaperevne og ansvarsfølelse for å ta vare på livsgrunnlaget til våre etterkommere.
Barn og ungdom først

I Aurskog-Høland har vi gode og trygge oppvekstvilkår i nærhet til naturen. Venstre vil sikre disse gode kvalitetene og bidra til at kommunen skal bli til et enda bedre sted å bo i framtiden.

Vår visjon er et samfunn der mangfold, trygghet og gode fellesskapsløsninger spiller på lag med frivillighet og private initiativ.

Barnehageplass for de minste

Venstre vil arbeide for mer fleksible opptaksordninger i barnehagene i kommunen, med mål om at alle ettåringer skal få tilbud om barnehageplass.

Venstre vil:

• Opprettholde målet om full barnehagedekning og jobbe for at alle barn får tilbud om barnehageplass i løpet av det året de fyller ett år.
  • Tilby konkurransedyktig lønn og gode arbeidsvilkår for å rekruttere de beste barnehagelærerne.
  • Støtte tiltak som kan sikre at både kvinner og menn jobber i barnehagen.
  • Tilby gode videreutdanningstilbud for ansatte i barnehagen, samt utdanning for assistenter.
  • Venstre er positive til en blanding av private og kommunale barnehager.

En utfordrende og motiverende skole

Venstre har store ambisjoner for skolene i kommunen. Skolene våre bør være blant landets beste. Da må vi prioritere å sikre skolene de nødvendige ressursene og de beste lærerne.

Venstre vil gi skolene stor frihet til å legge til rette undervisningen slik at alle elever får den samme muligheten til å utnytte sine evner uavhengig av bosted og sosial eller kulturell bakgrunn. Hver enkelt elev skal oppleve skolen som en trygg og inkluderende læringsarena, der de blir faglig motivert og utfordret til å lære.

Venstre vil at SFO skal bli en arena som avlaster leksepresset på hjemmene og samtidig gir barna mulighet til både kulturell og idrettslig mestringsglede.

Venstre vil:

• Tilby konkurransedyktig lønn og arbeidsvilkår og om nødvendig tilby et høyere lønnsnivå enn nabokommunene våre til lærere med særlig etterspurt kompetanse.
  • Etablere stipendordninger for dyktige midlertidig ansatte lærere som mangler enkelte utdanningselementer, som for eksempel praktisk-pedagogisk utdanning.
  • Jobbe for at alle kommunens skolebygg på sikt skal være blant landets beste på innemiljø og sosialt miljø, og at alle kommunens skoler tilbyr tekniske løsninger som fremtidens skoler trenger.
  • Gå inn for et mer aktivt samarbeid med lag og foreninger i utviklingen av aktivitetstilbudet i SFO.
  • Venstre ønsker å tilby mer målrettet leksehjelp til elever som trenger det mest.
  • Venstre ønsker å tilby gratis kjernetid i barnehage og SFO til lavinntektsfamilier.
  • Styrke tilbud til vanskeligstilte familier.

Næringsliv

Fremtidens velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. Venstre vil at Aurskog-Høland skal være en attraktiv kommune for bedrifter, og vil også jobbe for å løfte fram lokal kompetanse og gi støtte til gründere og nyskapere.

Venstre vil:

• Gi primærnæringene i kommunen frihet til å utvikle sin egenart og sitt produksjonspotensial.
  • Utvikle Aurskog-Høland som forsøkskommune for ny klimavennlig teknologi og arbeide for økt produksjon av fornybar energi, både gjennom utnyttelse av bioenergi og vann-, vind- og solkraft.
  • Videreføre kommunens servicefunksjon for etablering av næringsvirksomhet.
  • Arbeide for et sterkere samarbeid mellom ungt entreprenørskap, ungdomsskolene og de videregående skolene.
  • Sørge for rask kommunal saksbehandling i saker knyttet til næringsetableringer.
  • Arbeide for at kommunen opparbeider og sikrer infrastruktur som er nødvendig for nyetablering av arbeidsplasser av alle typer næringsvirksomhet.
  • Arbeide for at lokal tilhørighet skal tillegges vekt ved kommunale anbud

Samferdsel

Aurskog-Høland sliter med svak infrastruktur både når det gjelder internett og veitransport.

Bedre tilrettelagt innfartsparkering ved Kongsvingerbanen vil gjøre det lettere for befolkningen i Aurskog-Høland å pendle med tog til Lillestrøm og Oslo. Med færre biler på Fetveien vil det også bli lettere å ta seg frem for busser og reisende som er avhengig av bil i rushtrafikken.

Venstre vil:

• Sikre internett til alle kommunens innbyggere.
  • Jobbe for å etablere flere direktebusser til Oslo på morgenen og ettermiddagen
  • Jobbe for å få jernbane til Bjørkelangen
  • Jobbe for at anleggsarbeidet med ny Glomma-kryssing kommer fort i gang.
  • Jobbe for nattbuss fra Lillestrøm til Bjørkelangen natt til lørdag og søndag
  • Arbeide for flere sitteplasser på togene, bygging av nye krysningsspor som kan sikre flere avganger på Kongsvingerbanen, etablering av en direkteforbindelse fra Kringenkrysset ned til et nytt parkeringshus ved Svingen stasjon og en utvidelse av parkeringen ved Blaker stasjon.
  • Kartlegge behovet før økt busstilbud internt i kommunen.

Et frivillig løft

Venstre vil bruke økonomiske virkemidler for å sikre at alle barn og unge kan delta og få en meningsfylt oppvekst, både sosialt, mentalt og fysisk.

Frivillige organisasjoner er bærebjelker i lokalsamfunnet, som gir tilhørighet og skaper verdifulle ferdigheter. Venstre vil gi den frivillige sektoren bedre vekstmuligheter og arbeide for å gjøre kommunen til en langsiktig og støttende partner for frivilligheten.

Venstre vil:

• Øke det kommunale tilskudd til lag og foreninger.
  • Gi særskilt økonomiske støtte til frivillige tilbud for ungdom.
  • Gi tilskudd til idretts- og treningsanlegg for organisert barne- og ungdomsidrett.
  • Opprette et kommunalt fond til forskuttering av spillemiddeltilskudd til ikke-kommunale/foreningseide idrettsanlegg i Aurskog-Høland kommune.
  • Verne om og videreføre driften av kommunens små svømmehaller.
  • Styrke biblioteket som en kulturinstitusjon.
  • Sikre at frivillige organisasjoner og menigheter har økonomiske rammer til å drive et mangfold av frivillig arbeid.

Eldreomsorg

Innbyggerne i Aurskog-Høland skal være sikre på at de skal få trygg og verdig eldreomsorg.

Venstre vil:

• Sikre en alderdom med god livskvalitet
  • Eldre skal i størst mulig grad ha innflytelse på sin egen hverdag og innholdet i de kommunale tjenestene, enten det dreier seg om hjemmetjenester og dagtilbud, omsorgsboliger eller sykehjem.
  • Kommunen skal være med å stimulere til bygging av alternative boformer som eldrekollektiv, seniorboliger og generasjonsboliger.
  • Sikre at maten til eldre på institusjon, og mat til andre hvor kommunen organiserer tilberedning, er delikat og innbydende samtidig som den har høy kvalitet.
  • Arbeide for at råvarene til mat som tilberedes i kommunal regi i størst mulig grad er kortreist og lokal.

En ungdommelig og åpen kommune

Åpenhet er avgjørende for et velfungerende demokrati. Nærhet mellom innbyggere og folkevalgte, og åpenhet om politiske og administrative prosesser bidrar til tillit. Venstre vil jobbe for at kommunesammenslåingen gir en god effekt for hele kommune.

Kommunen må sørge for en nøktern husholdering av fellesskapets midler, for å gjøre det økonomisk overkommelig å være bosatt i Aurskog-Høland.

Som brukere av skoler, fritidsklubber, idrettsanlegg og helsetjenester, får ungdom erfaringer som må brukes bedre. De vet hva som er viktig for å ha det godt som ung i lokalmiljøet. De fleste som stemmer for første gang er mellom 18 og 20 år – og da har mange allerede flyttet ut av kommunen.

Venstre vil:

• Ha mest mulig åpenhet om kommunens arbeid og beslutninger, også i administrative saker.
  • Arbeide for en restriktiv holdning til delegering av politiske saker fra kommunestyre til administrasjonen og påse at det er en høy terskel for å unnta saker fra offentlighet.
  • Sørge for at servicetorget har tilstrekkelig ressurser til å kunne opprettholde en god service til kommunens innbyggere.
  • Sikre høy kvalitet på kommunens tjenester og likebehandling av innbyggerne. Samtidig må vi sikre en kostnadsbevisst drift og nøkternhet i investeringer i nybygg og anlegg. En reduksjon av kommunens gjeld vil gi økt politisk handlefrihet.
  • Avskaffe den kommunale eiendomsskatten.

Fil med programmet:

kommuneprgram- Aurskog-Høland