Valgprogram 2019

Selbu Venstre ønsker å gjøre en forskjell!

Selbu er på mange måter en flott kommune å både bo og jobbe i, men det er alltid potensial for forbedringer. Vi ønsker å representere en ny giv, og nye tanker. I dag er det meste av politisk uenighet slukket innen sakene kommer til kommunestyret, og mange innbyggere sitter igjen med ubesvarte spørsmål på vedtakene som er gjort. Vi ønsker å hente politikken ut fra gruppemøtene, ut i lyset og ut til folket. Selbu Venstre legger sin sosialliberale ideologi til grunn for sine meninger og avgjørelser, og er ikke bundet av tidligere samarbeid. Vi ønsker å gjøre Selbu kommune så bra som overhodet mulig!

BARN OG UNGDOM

Heller en ny optimal ungdomsskole om to år, enn en ny middelmådig nå.

Vi er bekymret for at de eksisterende planene for ny ungdomsskole ikke er tilstrekkelig framsynt, og kan bære preg av prestisje. For Selbu er det snakk om en enorm investering, og for våre barn er det framtiden, derfor ønsker vi at det gjøres flere overordnede debatter før første spadetak.

Utrede mulighetene for en større grunnskole.

Bell Barneskole har i dag utfordringer med plass og lokaler. Skolen ble bygget lite framtidsrettet og dette har nå fått konsekvenser. Vi mener en grunnskole hvor barne- og ungdomsskole slås sammen kan være et god løsning. Man kan da få styrket det gode samarbeidet mellom skolene, samt strømlinjeforme administrasjonen.

Ikke starte bygging av ny ungdomsskole før man har hatt debatt rundt skolestruktur.

Er det fornuftig å starte bygging av ny ungdomsskole før man har tatt debatten rundt skolestrukturen i Selbu? Vet vi egentlig om det er det beste for barna med små grendaskoler? Hva med det økonomiske? Dette er spørsmål vi mener helt klart må besvares før man kan sette i gang bygging.

Ungdomsgaranti for sommerjobb i kommunen.

Flere kommune har stor suksess med garanti for sommerjobb. Ungdom får da muligheten til å prøve ut yrker de vurderer utdanning innen og tjene noen kroner iløpet av sommeren. Selbu kommune burde ta seg råd til å garantere dette for ungdom som ønsker det.

Gratis SFO for førsteklassinger / Inntektsgrense.

Skolefritidsordningen har blitt en nødvendighet for en stor del av norges befolkning. For barna er det mye positivt rundt det å kunne tilbringe tid på skolen med større fokus på lek enn lære, og for mange barnefamilier er SFO det som får dagen til å gå opp. Vi mener dette er en så elementær tjeneste at Selbu kommune bør levere denne kostnadsfritt eller lage en ordning for redusert betaling for lavtlønnede familier.

Svømmeopplæring inn i barnehagen.

Utdanningsdirektoratet tildeler hvert år midler for at kommuner skal kunne gi barnehagebarn i alderen 4-6 år svømmeopplæring. Omkring halvparten av alle tiåringer i Norge kan ikke å svømme, og svømmeopplæring i barnehagen pekes på som det mest effektive man kan gjøre for å rette opp dette.

Regelmessig taletid i kommunestyret for representant fra Ungdomsrådet.

Ungdommen vet selv best hvor skoen trykker for de i Selbu. Derfor mener vi Ungdomsrådet skal få regelmessig taletid i kommunestyret for å direkte dele sine tanker og meninger med politikere i Selbu. Dette vil gi en unik mulighet for ungdommen til å nå fram, samt gjøre arbeidet for kommunepolitikerne lettere.

NÆRINGS- OG SAMFUNNSPOLITIKK

Kommunen starter utvidet samarbeid med aktører innen oppstartsveiledning.

I dag mangler Selbu kommune en egen næringsforening, og dette er direkte skadelig for nyetablerende. Selbu kommune bør derfor umiddelbart starte et utvidet samarbeid med aktører innen oppstartsveiledning. Selbu kommune trenger alle arbeidsplasser de kan få, og bør gjøre det vi kan for å tilrettelegge.

Kommunalt etablert nettverk for næringsdrivende.

Næringslivsledere, både etablerte og nye, har et stort behov for å kunne enkelt kommunisere med andre i lignende situasjon. For nyetablerte kan dette være spesielt utfordrende da de ikke har det samme nettverket mer etablerte selbygger har. Det finnes løsninger innenfor blant annet Næringsforeningen i Værnesregionen, men vi bør også ha lokale arrangement.

Selbu Vekst skal styrkes med flere ansatte, flere arbeidsoppgaver, skal inn i driftsbudsjettet og ut av næringsfondet.

Selbu kommune har i dag ett årsverk innenfor samfunns- og næringsutvikling. Dette burde være skamfullt for politiske parti i Selbu som selv mener dette er områder vi skal satse på. Selbu Vekst har ikke blitt det kommunen ønsket når de ble etablert, og mye av dette er på grunn av manglende midler.

Utvikle og styrke næringsklyngen tre og trebearbeidende industri, tilrettelegge for utvikling og opparbeidelse av næringsarealer i nærhet av disse.

Selbu har mange bedrifter dyktige som driver med treforedling og trebearbeiding. Også mange snekkerfirma er etablert i kommunen. Vi ser på dette som naturlig og vi vil styrke disse. Gjennom å samordne opparbeidelse av næringsareal og etablere møteplasser tror vi det kan skapes flere arbeidsplasser.

Investeringstilskudd til alle som fornyer driftsapparatet i landbruket.

Mange som driver innen landbruket i Selbu står foran fornyelse av driftsapparatet. Vi mener at et mangfold og mange driftsenheter er viktig. Vi mener at Selbu kommune bør bidra med investeringstilskudd til alle som vil fornye driftsapparatet.

KLIMA OG MILJØ

Ingen utbygging av landbasert vindkraft i Selbu.

Landbasert vindkraft er feil måte å angripe klimautfordringene på. Vi har forståelse for at planene rundt Stokkfjellet er kommet for langt, men Selbu har ikke mer natur å ofre.

Selbu Energiverk som pådriver for grønt skifte i Selbu.

Selbu Energiverk er arvesølvet i Selbu. Derfor mener vi kommunen som eier skal hjelpe energiverket i å sikre sin posisjon i framtiden. Dette kan blant annet bety satsing på modernisering av eksisterende kraftverk og utvikling av andre måter for strømproduksjon. Selbu Energiverk bør bli en samarbeidspartner og ressurs for Selbygger som ønsker å bli selvforsynt med for eksempel solcellepanel på taket.

Sykkelvei fra Tømra til Øverbygda.

Mange selbygger ønsker å bruke sykkel som et framkomstmiddel der det er mulig. Vi mener derfor Selbu kommune bør gjøre det de kan for at en sykkelvei fra Tømra til Øverbygda skal bli en mulighet.

Grønn sirkel rundt sentrum.

Selbu Venstre ser med bekymring på utviklingen i Selbu ved å ta av dyrket mark. Vi ønsker derfor at det opprettes en grønn sirkel rundt Selbu sentrum for å forhindre denne utviklingen.

Større tilrettelegging for småskala landbruk.

Selbu har i dag få som driver med småskala landbruk direktesalg. Dette er et økende marked og vi ønsker at flere tar del i dette. Kommunen bør sørge for tilgang til god oppstartsrådgivning, og skape møteplasser blant aktørene.

Grønn foregangskommune.

Selbu har alle muligheter til å bli en grønn foregangskommune. Et eksempel er å undersøke mulighetene innenfor bioenergi. Selbu Venstre ønsker at dette er et tema Selbu skal ta på alvor og satse på.

Ingen utbygging av vassdrag i Selbu.

Selbu har i dag bygget ut for vannkraft i de fleste vassdrag i kommunen. Grønn energi er viktig, men miljø skal ikke gå på bekostning av klassisk naturvern. Vi vil derfor at kommunen stopper alle planer for nye kraftverk. Dette betyr vern av Kjeldstadfossen og Prestfossen.

Fri buss for ungdommer inntil 24 år.

Det er store utfordringer rundt kollektivtrafikken i Selbu, og dessverre ønsker fylket å gjøre situasjonen enda verre, mot protester fra Trøndelag Venstre. Vi bør derfor utnytte kollektivtrafikken så godt vi kan og mener fri buss for ungdom opp til 24 år er et godt steg.

HELSE OG OMSORG

Ligge i front med velferdsteknologi.

I dag er det mange som bor hjemme, som tidligere har måtte bo på en institusjon. Mye av årsaken til denne utviklingen er velferdsteknologi. Det finnes en mengde av hjelpemidler for de som trenger det, men kommunen bør ligge enda mer i front innenfor dette temaet. Velferdsteknologi, spesielt i hjemmet, er med på å øke livskvaliteten for mange brukere.

Styrke skolehelsetjenesten.

Skolehelsetjenesten er en viktig aktør for barn og ungdoms fysiske og psykiske helse. I dag er psykisk helse for barn og ungdom en stor utfordring, og Selbu har heller ikke vært spart for dette. Et av de beste midlene vi har for å bedre situasjonen er tilstedeværelse for helsepersonell på skolen. Vi mener skolehelsetjenesten bør styrkes betraktelig, og ha enda mer økt fokus på psykisk helse.

Øke midlene til Frivilligsentralen.

Selbu Frivilligsentral er en viktig medspiller for helse- og omsorgsvesenet i Selbu. I dag er derimot arbeidsoppgavene for mange og bemanningen for liten. Selbu får derfor ikke utnyttet det potensialet som ligger i Frivilligsentralen, og vi mener derfor Selbu kommune bør øke tilskuddet slik at økt bemanning er en mulighet.

KULTUR, IDRETT OG FRIVILLIGHET

Selbu kommune bør bygge en storscene for kulturlivet i Selbu, gjerne i forbindelse med ny ungdomsskole.

Selbu har et yrende kulturliv, med Selbu Kulturskole i spissen. Dessverre har hverken kulturskolen eller andre gode nok lokaler. Derfor mener vi det er langt over tiden for en skikkelig kulturscene i Selbu. Denne kan bygges i forbindelse av ny ungdomsskole, men vi må vise kulturen at kommunen setter pris på den jobben de gjør. Når de klarer å produsere musikere, artister og skuespillere av nasjonal, og internasjonal rang, bør kommunen i det minste klare å stille med en scene lokalt med blant annet fastmonterte lyd- og lysanlegg.

Motorsportbane på Selbuskogen.

Selbu har et yrende motorsportmiljø, og vi mener det burde være muligheter for å samle alle grenene på et område. Selbuskogen skisenter har blitt en suksess, og et motorsportsenter i nærheten kan hjelpe begge til å utvikle seg.

Skatepark, gjerne i forbindelse med bellflata.

Asfaltbasert sport er populært i Selbu, men har i dag ikke et eget område for å utøve sporten sin. Ved bygging av en ny ungdomsskole burde det være muligheter å sette av et område utendørs slik at ungdommene som ønsker å utøve sporten sin har et sted å samles.

Tilrettelegging for e-sport.

E-sport er blant verdens raskeste voksende sporter. Konkurransebasert dataspill har i den siste tiden også kommet hjem i stua ved sendinger blant annet på NRK og TV2. I dag er det mange ungdommer som går med en drøm, og her bør Selbu være klar for å tilrettelegge, og ta nytte av kompetansen som allerede eksisterer på SelbuLAN.

SELBU INN I FRAMTIDEN

Positive til Neadalen kommune.

Kommunereformen er ikke avsluttet, og uavhengig av hvilke parti som sitter i regjering kommer kommune- og fylkessammenslåing til å dukke opp igjen. Vi mener at Selbu har alt å tjene ved å starte tidlig. Venstre er redd for at både Selbu og Tydal hadde blitt små og glemt i en større Værnes kommune, og at vi derfor må styrke oss sammen. Vi mener derfor vi igjen skal ta opp samtalene med Tydal rundt dette.

Redusere utenforskapet for innflyttere.

Mange innflyttere har i dag en del problemer med å komme innpå selbyggene. Det er naturlig at eksisterende nettverk har kontakt innad, men vi mener vi bør ta vare på alle som kommer, om det er fra Stjørdal, Oslo eller Eritrea. For å kunne gjøre noe med dette mener vi Selbu kommune er tjent med å lage blant annet holdningskampanjer som knytter innbyggerne våre mer sammen.

Videreutvikle og styrke Værnessamarbeidet.

Værnessamarbeidet er viktig for Selbu! Tjenestene vi deltar på gir Selbu klare fordeler og styrker tjenestetilbudet får våre innbyggere.

Høyhastighets bredbånd til alle.

Utbygging av raskere bredbånd er godt igang, og vi mener at Selbu kommune bør ta større ansvar. Fra Innherred er det laget en dugnadsmodell med stor suksess for utbygging. Selbu kommune må dekke ⅓ av denne kostnaden.

Øke den lokale politiske interessen med å hente ut debattene fra gruppemøtene og inn i kommunestyresalen.

Den politiske debatten i Selbu i dag foregår for det meste på gruppemøter. Effektive kommunestyremøter er fint, men uten politisk debatt er det også vanskelig å forvente engasjement fra våre innbyggere. Selbu Venstre ønsker å være “vaktbikkja”, som stiller spørsmål og henter ut debatten fra gruppemøtene og inn i kommunestyresalen.

Selbu kommune skal ha åpen postliste.

Åpent postliste er et viktig demokratisk virkemiddel. Postlisten er i dag søkbar tre måneder tilbake i tid, men man må bestille dokumenter. Dette kan være en stor nok barriere for noen. Vi mener derfor Selbu kommune skal utvikle systemet sitt slik at også journalførte dokumenter legges åpen med mindre de er unndratt offentligheten.