Tuftepark på Frysja?

Foto: Nordre Aker Venstre

Hoppla-gjengen trener jevnlig ved Sagadammen på Frysja, som er et godt egnet sted for utetrening. Det er imidlertid et lite minus med stedet, og det er at det mangler noe som kan brukes som “treningsapparater”.

– Oppe på sletta der vi trener er det én benk, sier Hoppla-trener Astrid Moe Eikrem. – Det er noen lekeapparater for barn der, og så er det en sandvolleyballbane som vi bruker innimellom til å hoppe og løpe i. Nede ved elva tror jeg det er to benker. Hele Frysja-området har faktisk svært lite benker og bord til å være et rekreasjonsområde som er veldig mye i bruk til bl.a. piknik, påpeker hun.

Astrid Moe Eikrem stiller til valg i bydelen for Venstre, og sammen med Venstrepolitiker Ingeborg Briseid Kraft har de løftet saken i Bydelsutvalget.

– Bymiljøetaten er i gang med å ruste opp lekeplassen på området, og det vil derfor være et passende tidspunkt å spille inn ønsket om treningsapparater, sier Kraft. Hun legger til at de også bør påpeke behovet for flere benker i området.

Nedenfor Skibakketrappa, i Gjerdrumsvei, har det kommet opp noen treningsstativer, en såkalt Tuftepark. Disse er stadig i bruk av folk som jogger i området, studenter og andre.

Moe Eikrem, som brenner for å gjøre fysisk aktivitet utendørs enkelt tilgjengelig, mener slike apparater er et fantastisk tilskudd til lavterskeltrening. – Vi ønsker oss veldig noen sånne apparater på Frysja, avslutter hun.