Når viljen til styring mangler

Venstres 1. og 2. kandidater etterlyser mer vilje til å styre utviklingen i Bærum, foto: Johan Malvik

Av Eirik T. Bøe og Wenche Steen, 1. og 2. kandidat for Bærum Venstre

Savner ansvarlighet

Flere planvedtak de siste fire årene får mange til å lure på hvem som egentlig styrer hvordan det skal se ut i kommunen vår og hvordan den skal utvikles. Den ene utbyggeren etter den andre gliser hele veien til banken, mens befolkningen sitter igjen som spørsmålstegn. Skal vi ikke ha en innbyggerstyrt utvikling av Bærum?

Høyre trekker stadig vekk frem sin ansvarlige styring. Det har Høyre gjort i 80 år i Bærum. Kommunen «går bra», det er det ingen som trenger å lurer på. Venstre deler mye av Høyres ansvarlige blikk på budsjett og politikk, men vi er også opptatt av hva det går på bekostning av.

Vi har savnet Høyres ansvarlighet i mange saker i denne fireårsperioden. I Sandvika hvor Høyre drev igjennom 16 etasjer, trange gater og et knefall for utbyggerne, sammen med MDG og Ap, eller på Stabekk hvor rivning av kulturminnene på Stabekktunet, Bærums eldste offentlige rom, må gjennomføres av grunner det er vanskelig å forstå, i et flertall sammen med Ap, for ikke å glemme Fossum hvor man helt umotivert bygger ned vårt felles matfat og lar kommende generasjoners matjord betale prisen for sterke utbyggingsinteresser, igjen sammen med Ap.

Dette er før vi beveger oss inn i Bærums villastrøk. Venstre har fremmet forslag om småhusplan og gjentatte ganger tatt til ordet for at vi må få områdereguleringer slik at folk får den forutsigbarheten de har behov for rundt eget hjem.

Trenger småhusplan

Mange opplever usikkerhet når oppkjøpere som spekulerer i å endre reguleringer, flokker seg rundt villaene i randsonene av tettstedene og kollektivknutepunktene våre. Høyre har så langt vært motstander av mer detaljerte områdeplaner. Planer som kunne gitt folk mer forutsigbarhet og bedre løsninger for vårt felles bomiljø.

Venstre ønsker å utvikle Bærums småbyer Sandvika og Fornebu til de mest barne- og næringsvennlige miljøbyene i Norge. Der barn trives vil voksne bo. Det vil videreføre Bærums rolle som en av Norges mest attraktive kommuner også i tett bymiljø.

Samtidig må vi få på plass en småhusplan som setter klare og tydelige grenser for alle de mindre småstedene som danner rammene rundt nærmiljøene i Bærum.

Haslum senter er et glimrende eksempel på dette og hvorfor Høyres reguleringspolitikk kan ha godt av en justering. Hadde vi laget en områderegulering for Haslum, kunne man i ro og mak, uten boligspekulanter halsende rundt husveggen, kommet frem til en fornuftig vekting og avveining av en eventuell fortetting. Vi opplever at Høyre ikke prioriterer aktiv regulering av villaområdene. Det fôrer spekulanter med muligheter og gjør hverdagen uforutsigbar for innbyggerne.

Venstre mener dette er uheldig og fører til stadige utglidninger og endringer innenfor homogene og velfungerende småhusområder.

Venstre går til valg på en målrettet innbyggerstyrt arealutvikling i Bærum hvor natur, kulturminner, næringsutvikling og barn skal ha prioritet. Vi ønsker å prioritere utviklingen av et godt bymiljø i Sandvika og på Fornebu, og legge opp til en mer forutsigbar hverdag i eksisterende småhusområder.

Publisert i Budstikka 24. august 2019