Hva vil Venstre med Høvåg i neste periode?

Foto: Johanna Alvestad

Venstre vil være med å utarbeide en arealdel av kommuneplanen som tar hensyn til bygdas særpreg og infrastrukturens begrensninger, og som vi vil følge når den er vedtatt!

Dette punktet gjelder like mye for Justøyas del. Deler av dagens arealplan er brukbar, men det hjelper ikke når man hele tiden tillater dispensasjoner og for eksempel ikke tar hensyn til smale veier som ikke tåler økt trafikk.

Tida for store bolig- og hyttefelter perifert i bygda og nær hundremetersbeltet bør være over. Unntaket er en gradvis utbygging langs aksen Høvåg sentrum til Hæstadsletta der det allerede er etablert gang og sykkelvei med kort vei til skole og andre anlegg og bygg som brukes mye.

Videre ønsker vi ei markagrense som skal hindre ytterligere irreversible inngrep i skogområdene nord for dagens E18. Kommende generasjoner må ha tilgang til turområder, også områder som ikke er striglet og tilrettelagt. Kommunen må ta tilbake styringen fra investorer og utbyggere. Vår andrekandidat Espen Hovde har i hele denne perioden stått for en restriktiv og ansvarlig politikk på dette området fra sitt sete i planutvalget.

Innenfor etablerte bolig- og hyttefelt bør det bli enklere å gjennomføre tiltak, slik at en slipper unødvendige utgifter og lange søknadsprosesser. Det er mange områder som er nedbygd, men som i kommuneplanen er markert som LNF-områder. Venstre har ønsket å rydde opp i kommuneplanen, slik at alle slipper mye ekstraarbeid.

Vi satser på ungdomsskolen i Høvåg. Vi har allerede fått gjennomslag for bevilgning til et ekstra valgfag fra dette skoleåret. Videre har vi bedt skoleledelsen ta høyde for at det kan bli et ekstra språkfag fra neste skoleår hvis vi får gjennomslag for vårt forslag om dette i kommende budsjett.

Og vi har stor tro på at skolens nye prosjekt, satsing på å heve elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse gjennom hele skoleløpet, vil bidra til at det andre hovedargumentet for å flytte skolen til LUS, faren for at enkeltelever havner i utenforskap, blir sterkt redusert.

Vi vil jobbe for at Høvåg Herredshus forblir i bygdas eie og til bruk for bygdas innbyggere. Stiftelsen er kommet i en spesiell situasjon der barnehagen, som var stiftelsens viktigste inntektskilde, måtte legge ned på grunn av konkurranse fra en ny, privat aktør og den kommunale barnehagen i bygda.

Frivillige lag og foreninger i Høvåg trenger dette historiske bygget som et livssynsnøytralt samlingspunkt med lokaler til variert bruk.

Jan Helge Kjøstvedt
Listekandidat fra Høvåg