Stanges rolle i det grønne skifte

Vi står fremfor et skifte i verdiskapingen i Norge. Etter at vi for femti år siden fant olje i Nordsjøen, har oljeøkonomien vært grunnsteinen i norsk økonomi. Der står vi nå foran et skifte. Bioøkonomien vil ta over i stor grad. Verdiskapningen går fra ressursene lagret offshore, til ressursene lagret på fastlandet.

Jord og skog vil bli viktige element i det som vil bli vår nye næring, bioøkonomien. Stange Venstre er svært opptatt av at vi nå griper fatt i den muligheten vi har til etablering av et vekstområde for bioøkonomisk næring på Sørli tømmerterminal. Vi vil at det blir hensyntatt i utbygging av jernbanetraseen forbi Sørli slik at det kan etableres næring der. Viktig at det bygges kryssningspunkt både sør og nord på området, slik at både øst- og vestsiden bindes sammen. Det er nå vi har muligheten. Vi må utnytte kommunens fordeler med naturgitte ressurser,vi har flere tunge institusjoner som kan tilføre kompetanse og vi har infrastruktur som er viktig i transport av produkter og varer. Nå er tiden inne for Stange å gå foran i vår nye næring.

Harald Nøkleholm
3. kandidat, Stange Venstre