Karin Synnøve Frøyd – 7. kandidat

Foto: Anniken S.Lunde

Mitt navn er Karin, og jeg er Larvik Venstre sin 7. kandidat på lista. Jeg har rukket å bli 69 år. Jeg er driftsøkonom av utdanning og etter et langt yrkesliv innen personaladministrasjon i næringslivet, er jeg nå en travel pensjonist. Jeg er gift, har to voksne sønner og fire barnebarn.

Fritidsinteresser og tillitsverv

Trives i naturen og med hagearbeid.
Reiser i inn- og utland. Nysgjerrig på nye steder og opplevelser.
Lang erfaring fra organisasjonsarbeid og ledelse innen idrett.

Politiske verv

Leder i Vestfold Venstre fra februar 2019.
Vara til Fylkestinget i Vestfold 2015 – 2019.
Tidligere leder og styremedlem i Larvik Venstre i en årrekke.
Tidligere vært kommunestyremedlem og innehatt mange politiske verv i Larvik kommune.

Mine hjertesaker

Vi lever i ett fritt land hvor vi har frie valg, ytringsfrihet og likestilling. Dette er verdier vi skal sette pris på og være stolte av og som vi skal være bevisste på og kjempe for å beholde. Derfor er det så viktig at vi har vilje og evne til å bidra med støtte og hjelp til de som trenger
det utenfor landets grenser, men også at vi stiller opp for de svakeste her hvor vi bor. Derfor brenner jeg for et mangfoldig og grenseløst Larvik hvor respekten for menneskers ulikhet er grunnleggende og viktig.

Frivillig arbeid er ryggraden i et godt samfunn. Organisasjoner, lag og foreninger med sine
aktiviteter er med og bygger samfunnet, både gjennom tjenesteproduksjon og omfattende
ulønnet innsats. Derfor brenner jeg for at det legges til rette for frivillig bredde og mangfold gjennom gode støtteordninger. En aktiv livsstil og friluftsliv gir ikke bare gode opplevelser, men også bedre helse, bedre humør, og
en mye rikere hverdag.

Naturen er generøs og nærværende i hele Larvik-området. Det må bli trygt og sikkert å ferdes til fots og på sykkel. Derfor brenner jeg for økt utbygging og utvikling av gang- og sykkelveiene til å være sammenhengende. Det blir viktig å få realisert gang- og sykkelveien mellom Hem – Sandtra.

Larvik har en umåtelig rik kulturhistorie, og forfedrenes fotefar kan spores inntil 10.000 år
tilbake. Kaupang var Norges port mot verden for mer enn 1000 år siden. Hit kom handelsfolk
for å kjøpe og selge i markedstiden. På Kaupang møttes folk fra mange forskjellige kulturer –til berikelse for hverandre. Kaupang kan med rette kalles vikingenes hovedstad i Norge. Derfor brenner jeg for at arbeidet forseres både på fylkes- og kommuneplan for et større presentasjonssenter på Kaupang – for å kunne formidle og vise fram de arkeologiske funnene og alt det historiske rundt. Finansiering kan skje i spleiselag mellom det offentlige og private. Kaupang fortjener et oppgradert opplevelsessenter med en mer tidsriktig formidling og med service-fasiliteter.

Larvik-området er kjent for tidlige avlinger og sine dyktige bønder. Vi er heldige her fordi vi har gunstig klima og et godt jordsmonn. Vi befinner oss midt i matfatet. Derfor brenner jeg for at dyrket og dyrkbar mark må tas vare på. Nedbygging og omdisponering av landbruksområder må forhindres. Dette gjelder også for skog med god bonitet.