Mosjøen er også et studiested

Tom Remhaug Duesund

Av Vefsn Venstres 3. kandidat Tom Remhaug Duesund

Det neste kommunestyret bør satse på Mosjøen som studiested ved å samle studiemulighetene på ett sted. Et studiesenter hvor folk kan finne informasjon, snakke med en veileder, melde seg opp, få undervisning og gjennomføre eksamen. Det pågår nå en kamp for å beholde studietilbudet på Nesna og i Sandnessjøen. Nord Universitet legger ned desentraliserte studieplasser for å satse på unge heltidsstudenter i byene og satser på Rana som studiested for hele Helgeland. Dette går på bekostning av deltidsstudentene og andre som ikke kan eller vil reise bort for å ta utdanning.Men det finnes gode, lokale alternativer. Vi har allerede mange gode krefter som jobber for å utdanne vefsninger, som MRK-senteret, RKK Vefsn, Folkeuniversitetet og Opplæringskontoret Helgeland. Men de fleste av oss vet for lite om hva de tilbyr eller hvor vi kan finne informasjon om studiemuligheter. De er spredd på flere kontor og enda flere undervisningslokaler.I tillegg har vi muligheter som ennå ikke er utnyttet. Stadig flere utdanningsinstitusjoner tilbyr fjernundervisning og med lokal tilrettelegging kan vi få lokale klasser med undervisning fra de beste skolene. Kompetansen finnes her allerede.

Vi skal naturligvis kjempe for å beholde Nesna, men vi må også jobbe for å få utdanningsmulighetene enda nærmere oss selv. Til Mosjøen. Et lokalt studiesenter vil gjøre det mye lettere for vefsninger som vil utdanne eller videreutdanne seg.

Dette må vi få til i løpet av de neste fire årene. Det finnes allerede ideer og diskusjoner, og politikere som mener de “jobber med saken.” Men så langt jobbes det ikke godt nok eller stort nok. Det er ikke nok å lage enkeltstudier som dekker enkeltbehov akkurat nå. Vi må bygge en utdanningsklynge som dekker behovene til både bedrifter og innbyggere og som kan endre seg i takt med samfunnet. Får vi til et Campus Mosjøen? Får jeg en plass i kommunestyret blir dette en av hjertesakene mine, sammen med turnhall og Mosjøen som filmby. Stem Venstre eller gi meg en slengerstemme om du er enig.