Gir klarsignal til byggingen av nytt vikingtidsmuseum

– Dette er en gledens dag for Oslo, for Norge og for verdens kulturarv. Det er vårt ansvar å ta vare på vikingarven for senere generasjoner, og jeg er veldig glad for at Venstre i regjering har klart å levere dette slik at vi nå kan starte byggingen av et nytt og trygt museum for vikingskipene og samlingene, sier andrekandidat for Oslo Venstre, Marit Kristine Vea (til høyre i bildet her sammen med kulturminister Trine Skei Grande (V) og forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V)), Foto: Liv Aarberg

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020 gis det klarsignal for og 35 millioner kroner til å starte bygging av Vikingtidsmuseet på Bygdøy. – Jeg er veldig glad for at vi nå kan komme i gang med byggingen av et nytt museum for vikingskipene og vikingtidssamlingene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Byggeprosjektet omfatter nybygga, sikring av vikingskipene og tilhørende gjenstander. Det innebærer også rehabilitering av det eksisterende vikingskipshuset og et utendørsanlegg.

- Dette er en gledens dag for Oslo, for Norge og for verdens kulturarv

Marit Vea, andrekandidat for Oslo Venstre

Sikrer og bevarer for framtida

iselin Nybø og Trine Skei Grande på Vikingskipmuseet
Nå kan vi sikre og bevare skip og samlinger for framtida. Dette er verdensarven vår,sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) (Her sammen med Trines Skei Grande)

– Nå kan vi sikre og bevare skip og samlinger for framtida. Dette er verdensarven vår, den skal vi ta vare på. Med et nytt vikingtidsmuseum kan vi både ta skikkelig vare på vikingeskattene og vi får vist dem frem på en bedre måte. Dette er en stor og viktig dag for landet vårt, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Marit Vea, andrekandidat for Oslo Venstre, er veldig glad for at Venstre i regjering har klart å levere dette slik at vi nå kan starte byggingen av et nytt og trygt museum for vikingskipene og samlingene

– Dette er en gledens dag for Oslo, for Norge og for verdens kulturarv. Det er vårt ansvar å ta vare på vikingarven for senere generasjoner, og jeg er veldig glad for at Venstre i regjering har klart å levere dette slik at vi nå kan starte byggingen av et nytt og trygt museum for vikingskipene og samlingene, sier andrekandidat for Oslo Venstre, Marit Kristine Vea.

Granavolden-plattformen slår fast at regjeringen vil starte arbeidet med bygging av Vikingtidsmuseet. I forslaget til statsbudsjett for 2020 tildeles det 35 millioner kroner til startbevilgning, som er anslått behov for oppstart for prosjektet i 2020. Totalt er byggeprosjektet forventet å koste inntil 2 milliarder kroner.

Et omfattende byggeprosjekt

Norge har de rikeste arkeologiske samlingene i verden fra vikingtiden. Men vikingtidssamlingen på Bygdøy brytes kontinuerlig ned og skipene sprekker opp. Luftforurensning, støv og vibrasjoner fra besøkende i dagens bygg ødelegger skipene. Bygget var ment å huse 40 000 besøkende, ikke 500 000 årlig som i dag.

– Regjeringen har over flere år bidratt med penger til å utvikle og forske på metoder for forsvarlig bevaring og sikring av samlingene, men vi trenger et nytt museum for å gjøre dette best mulig. Nå starter et svært viktig og komplekst byggeprosjekt. Det omfatter også et eget sikringsprosjekt som skal bidra til sikring av skipene før, under og etter flytting til nytt bygg, sier Nybø.

Fakta:

• Vikingtidsmuseet på Bygdøy er en del av Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo. I museet finnes gravfunnene fra Tune, Gokstad, Oseberg og Borre.
  • Det viktigste målet med et nytt museum er å sikre tilgang til kulturhistorisk kunnskap og forståelse av vikingtiden, økt sikkerhet for vikingtidssamlingen og gi bedre arbeidsforhold for de ansatte.