Et blikk mot Kardemomme by?

Kjell Inge Sandvik

Tom Fidje skrev 27. juli 2019 valgkronikk i Raumnes.

Nedskaleringa av Nes lensmannskontor har Nes Venstre kjempet hardt imot, men blei dessverre ikke hørt. Vi fryktet at politiet ikke ville kunne fortsette sitt gode arbeid, spesielt forebygging blant unge. Politimester Bastian var iallfall synlig og hjelpsom, I motsetning til hva den nåværende «nær»-politireformen gir rom for.

En annen karakter fra Egner er den meget bestemte tante Sofie. Her i Nes, i våre nabolag eller i familien, har vi alle en slik person. De har veldig sterke meninger, men man har kanskje lett for å avfeie eller ikke lytte spesielt nøye til. Tante Sofie blir bortført av røverbanden for å få orden på hus og hjem. Jeg tror folk som ofte oppfattes som ubehagelig direkte, også har mye klokt å komme med.

Vi må lytte mer til hverandre – alle mennesker har en historie og erfaringer som samfunnet kan dra nytte av.

Så har vi røverbrødrene Kasper, Jesper og Jonathan. De er ikke tungt kriminelle, de stjeler kun det de må og behøver. De representerer samfunnets ressurssvake, de som ikke passer riktig inn i A4-livet. Politimesteren får fengslet dem etter hvert, men behandler røverne godt.

Røverbanden ender opp som byens helter ved å hjelpe Tobias i tårnet. De får i etterkant hver sin jobb og får bidratt positivt i hjembygda si. Fordi noen trodde på dem og ga dem mulighet etter deres forutsetninger.

I Nes finnes det mange personer som av ulike grunner har «detti litt ut» av samfunnet. Ved å se Egners figurer kan man se samfunnsnytten i å åpne opp og gi muligheter slik at alle får utnytte sine ressurser. Problemet i dag er at samfunnet ikke er lagt opp til dette.

Samme hva utgangspunktet ditt er, så skal alle kunne få bidra til samfunnet på en god måte.