10 studieplasser til sykepleierutdanning ved Høgskolen i Molde

Foto: HiMolde

Regjeringen foreslår 10 studieplasser til sykepleierutdanning ved Høgskolen i Molde i forslaget til statsbudsjettet for 2020.

Det er et stort behov for mer arbeidskraft innenfor helse- og omsorgssektoren, og for sykepleiere spesielt. Regjeringen er opptatt at vi skal ha et bærekraftig velferdssamfunn. Vi bidrar derfor med penger til flere studieplasser som vil være med på å ruste regionen for fremtiden, og jeg er glad for at dette nå kommer på plass, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Regjeringens økning av antall studieplasser på HiM med 10 heltidsplasser innenfor sykepleie – dvs totalt 40 nye plasser over 4 år – er et godt løft for regionen. Vi vet at søkningen til sykepleiestudiet i Molde er høyt og denne tildelingen gir kommunen mulighet til å kunne rekruttere nødvendig kompetanse innenfor våre helsetjenester. Vår oppgave er nå at Molde kommune tilbyr enda flere praksisplasser slik at studentene går nødvendig trening innenfor våre helsetjenester, sier ordfører Torgeir Dahl (H)

Vi blir flere eldre og med økt levealder øker behovet for pleie- og omsorgstjenester. Det blir behov for flere helsearbeidere, og flere studieplasser til sykepleierutdanningen ved Høgskoleutdanningen i Molde er et viktig steg i denne retningen. Dette viser at regjeringen tar utfordringen på alvor. De nye studieplassene bygger Høgskolemiljøet, nye Molde kommune og hele regionen sier Kjell Johan Vatne (V).

Også fra Krf’s ståsted ønskes økt kapasitet på sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Molde velkommen. Vi har over tid sett at det stadig blir vanskeligere å rekruttere nok fagkompetanse til helsesektoren, og Krf har etterlyst en rekrutteringsplan for sektoren i Molde kommune. Behovet for nye medarbeidere innen hjemmesykepleie og institusjonene er stort i hele nye Molde kommune, og flere studieplasser ved den lokale sykepleierutdanningen vil være gunstig på sikt. Dette er svært positivt, sier Inger Cecilie Frisvoll (Krf).

Det foreslås 10 nye strategiske studieplasser som brukes for å bygge opp studietilbudet innen sykepleie. Studieplassene tildeles som 4-årige i kategori D. 10 studieplasser vil fullt opptrappet etter fire år bety en styrking på 40 studieplasser. Sykepleierutdanningene er 3-årige, og en del institusjoner tilbyr sykepleierutdanning som deltidstilbud med opptak annet hvert år. – Denne tildelingen vil derfor gi Høgskolen i Molde mulighet til å øke opptaket utover de plassene vi nå tildeler, sier Nybø.

Regjeringen har som mål å øke tilgangen på utdanning for å møte økende og skiftende behov for kompetanse. Tilgangen på gode praksisplasser kan innebære en begrensning i antall studieplasser institusjonene kan tilby. Det er derfor viktig med et godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene våre og arbeidslivet for å bidra til å møte behovet både nå og i årene fremover.