Ny politisk plattform 2019 – 2023

Unni Fuglestad og Kjartan Alexander Lunde, Foto: Rogaland Venstre

Etter valgdagen gikk Venstre sammen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet, MdG og KrF for å legge grunnlag for en ny politisk plattform for den neste perioden. Torsdag kveld ble forhandlingene ferdigstilte.

Fra Venstre var vår andrekandidat Unni Fuglestad forhandlingsleder, og førstekandidat Kjartan Alexander Lunde deltok også. Resultatet ble et bredt dokument med en tydelig miljø- og klimaprofil, og med flere av våre viktigste saker. At det skal satses videre på kollektivtransport er en viktig enighet partiene skal jobbe for.

– For Venstre er det veldig viktig at nullvekstmålet i biltrafikken ligger fast i det politiske programmet, og for at vi skal arbeide for å utvide HjemJobbHjem-ordningen til å gjelde større deler av fylket. Kollektivfrekvensen skal økes og det skal bli mer effektivt å reise kollektivt, sier Kjartan Alexander Lunde (V) om plattformen.

Les også: Slik blir Venstre sine verv i fylket fordelt

Andre saker vi gleder oss til å ta fatt i fra plattformen er en videre satsing på Ungt entreprenørskap, noe som vil gi enda mer giv til nyskaping og framtidas næringsliv, at vi skal fortsette å styrke det frie kunstfeltet og ikke minst at vi skal revidere fylkesdelplanen for Preikestolområdet, slik at vi kan balansere vern og bruk på en god måte. For oss i Venstre blir det dermed også viktig å se på muligheten for at området blir nasjonalpark.

Les hele plattformen her.