Hvem skal styre Viken Venstre?

Leder i valgkomiteen, Ingunn Herstad Hensel, foto: Johan Malvik

8. og 9. februar 2020 avholdes Viken Venstres årsmøte i Drammen. Blant de viktigste sakene årsmøtet skal behandle, er valg av tillitsvalgte i fylkeslaget. Valgkomiteen ønsker å høre din mening om hvem som skal lede Viken Venstre de neste to årene.

Valgkomiteen skal innstille på fylkesstyre, hovedstyre, revisorer og landsmøtedelegater.

Ønsker du å stille til valg som en del av ledelsen i Viken Venstre? Eller har du forslag til personer valgkomiteen bør vurdere for ett eller flere verv? Klikk deg inn på skjemaene nedenfor, så tar valgkomiteen kontakt med deg eller de du foreslår. Lurer du på hva du kan stille til, så finnes en kort forklaring av de ulike vervene nederst på denne siden.

Alle innspill er velkomne, og viktige for at valgkomiteen skal ha oversikt over ressurspersoner som kan gjøre en innsats for partiet i årene som kommer.

Innspill til valgkomiteen

Fristen for å sende inn innspill til valgkomiteen er 31. oktober.

Styret

Hele styret er på valg. Grunnen til dette er at vi har valg i mellomvalgsår, og at styret velges for to år. Valgkomiteen høre fra dere hvilke kandidater dere mener er aktuelle til å fylle rollene i fylkesstyret og som burde kontaktes.

Landsmøtedelegater

Valgkomiteen skal ifølge sitt mandat også innstille på delegater til landsmøtet. Det er viktig at man har god balanse mellom kjønn og alder. Det er lagt opp til at man kan spille inn 8 landsmøtedelegater, men man trenger ikke fylle ut alle plassene. Viken Venstre har per i dag 26 delegater til Landsmøtet og 26 varaer. Antall landsmøtedelegater er avhengig av stemmetall og medlemstall ved årsskiftet 2019/2020.

Landsmøtedelegater må ha samtykket til deltakelse – derfor ber valgkomiteen om at kandidatene som spilles inn har samtykket og anledning til å delta.

Kontaktinformasjon til valgkomiteen

Dersom medlemmer eller lokallag har andre innspill til valgkomiteen om deres arbeid – ta kontakt med valgkomiteens leder pr. telefon eller e-post.

Leder:
Ingunn Herstad Hensel:
Mob: 909 92 229

Valgkomitéen består for øvrig av:
Jostein Tellnes
Erik Hörluck Berg
Daniel Rugaas
Jorunn Nakken
Oda Scheel (Venstrekvinnelaget)
Amelia Aune (Unge Venstre)

Varaer:
1. Anette Coucheron
2. Jim Smestad
3. Frode Tennebø
4. Camilla Hille

Arbeidsplan for valgkomiteen i 2019:

• 26.09: Oppstartsmøte og planlegging av valgkomitearbeidet
  • Oktober: Innspillsperiode til valgkomiteen
  • Uke 45/46: Intervjudager for kandidater (man kan delta via nettintervju eller ved oppmøte).
  • 03.12: Innstilling klar.

Litt om vervene

Styret i Viken Venstre er fylkeslagets daglige ledelse. Det består av leder, to nestledere og fire styremedlemmer, samt seks varamedlemmer. I tillegg møter en representant for Viken Unge Venstre og Viken Venstrekvinnelag fast i styret. Styret leder lagets arbeid mellom årsmøtene i samsvar med vedtektene og de vedtak som gjøres av årsmøte og hovedstyre. Styret møtes ca en gang i måneden.

Hovedstyret er fylkeslagets øverste myndighet mellom årsmøtene. Det består av lederne i lokallagene, fylkesstyret, tre direktevalgte, en representant fra Viken Unge Venstre og en representant fra Viken Venstrekvinnelag. Gruppeleder på fylkestinget og stortingsrepresentant(er) har møte- og talerett i hovedstyret. Hovedstyret møtes 2 ganger i året.

Landsmøtedelegasjonen er Viken Venstres utsendinger til Venstres landsmøte. Landsmøtet avholdes i 2020 fra fredag 17. april til søndag 19. april. Delegater må ha mulighet til å reise bort hele helgen når landsmøtet avholdes.

Ønsker du å delta på Viken Venstres årsmøte? Det er lokallagene som velger sine delegater til årsmøtet. Ta kontakt med lokallagsstyret.