Nye læreplaner for mer fordypning

– De tverrfaglige temaene svarer på noen av de store utfordringene i samfunnet vårt i dag. De vil også bidra til å tenke utenfor fagsiloene, og legger til rette for bedre fordypning, sier Guri Melby, Venstres representant i utdanningskomitéen på Stortinget. (FOTO: Simen I. Vangen)

Mandag lanserte kunnskapsminister Jan Tore Sanner over 40 nye fagplaner for grunnskolen og videregående skole. Disse skal tas i bruk fra høsten 2020, og skal legge til rette for at elevene lærer mer og bedre, samtidig som skolen får et verdiløft.

– De nye læreplanene bygger på Kunnskapsløftet, som kom i 2006. Men verden har forandret seg mye på tretten år, spesielt med tanke på teknologi. Det var på tide med en oppdatering. Elevene må oppleve at skolen er relevant for samfunnet de lever i, og på lag med framtida, sier Venstres representant i utdanningskomitéen på Stortinget, Guri Melby.

Elevene må oppleve at skolen er relevant for samfunnet de lever i, og på lag med framtida.

Guri Melby

Nye, tverrfaglige tema

Guri Melby er Venstres representant i utdanningskomitéen på Stortinget.

Fagfornyelsen legger opp til at flere fag blir mer praktiske og utforskende. For de yngste skolebarna legges det vekt på læring gjennom lek. I tillegg er en viktig endring at det innføres tre tverrfaglige temaer i relevante fag; demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Melby er positiv:

– De tverrfaglige temaene svarer på noen av de store utfordringene i samfunnet vårt i dag. De vil også bidra til å tenke utenfor fagsiloene, og legger til rette for bedre fordypning.

Guri Melby

Melby mener regjeringen har landet på svært relevante tverrfaglige tema:

– Demokrati og medborgerskap kan blant annet hjelpe barna med å navigere i et teknologisk samfunn preget av uendelige mengder informasjon. Å være en aktiv samfunnsborger i dag krever kanskje noen andre kunnskaper og ferdigheter enn tidligere, samtidig som det er viktigere enn noen gang å styrke demokratiets stilling, sier hun, og fortsetter:

– Jeg er også glad for at bærekraftig utvikling får en mye tydeligere plass i skolen. Det er avgjørende, når truslene mot klima og miljø er de største utfordringene vi står overfor, globalt. Folkehelse og livsmestring opplever jeg er et godt svar på vår tids største folkehelseproblem, nemlig psykisk uhelse. Det er bra at vi kan jobbe mer forebyggende i skolen, slik at elevene får et mer bevisst forhold til egen psykiske helse, og hvordan de kan ta vare på den.

Verdiløft

Et annet overordnet grep, er verdiløftet som de nye læreplanene skal bidra til. Alle fag får nye verditekster som skal gjøre at formålsparagrafen og kompetansemålene henger sammen.

– For Venstre har det, helt siden vi innførte Folkeskolen for 130 år siden, vært like viktig å danne elevene som å utdanne dem. Vi skal ha en kunnskapsskole, men vi skal samtidig danne hele mennesker som kan delta aktivt i samfunnet. Det ivaretar de oppdaterte læreplanene på en god måte, sier Melby.

Hun er også glad for at digitale ferdigheter og kritisk tenkning tar mer plass i de nye læreplanene:

– Dette er viktig for å ruste barna våre for arbeids- og voksenlivet som venter dem. Disse ferdighetene blir enda viktigere framover, avslutter hun.

Les mer om Fagfornyelsen her