Krevende start for ny kommune

Den 17. desember vedtok kommunestyret det historiske første budsjettet for Lillestrøm kommune. Men det er en krevende start det ferske flertallet har gitt den nye kommunen. Verken utgiftssiden eller inntektssiden er i balanse.

At flertallet går inn for å bevare en stedlig legevaktfilial på Sørumsand imot faglige råd, er en ærlig politisk prioritering. Men når kostnaden er anslått til 7,5 millioner ekstra i driftsbudsjettet for 2020, i tillegg til ombyggingskostnader som løper seg til et tosifret antall millioner, er det vanskelig å forstå at Ap, Sp, MDG, SV og KrF mener at de kan videreføre legevakta for 1,5 millioner. For kommunen, og alle innbyggerne som er avhengige av kommunale tjenester, skaper det stor usikkerhet: Når pengene som er bevilget ikke holder, hvor vil inndekningen komme? Hvor vil det kuttes i neste sving for at Lillestrøm kommune skal kunne holde seg med to legevakter?

Men som om ikke det var nok, har flertallspartiene i Lillestrøm ikke bare regnet kostnadene for lavt. De har også budsjettert med inntekter som ikke finnes. Rådmannen har anslått at Lillestrøm kommune vil ha 108,5 millioner i inntekt fra eiendomsskatten i 2020. Allikevel har flertallspartiene i sitt budsjett lagt til grunn at inntekten i stedet vil være på 118 millioner. Altså en differanse på 9,5 millioner og nesten 9 prosent!

Hvor denne optimistiske troen på økt eiendomsskatt kommer fra, er et stort og ubesvart spørsmål. For flertallet har valgt å legge seg på samme skattesats, samme forsiktighetsmargin og samme bunnfradrag som rådmannen. Men de tror allikevel at inntekten vil bli 9 prosent høyere.

All politikk handler i bunn og grunn om prioriteringer. Man må velge bort noe for å kunne velge noe annet. Til lags åt alle kan ingen gjera, skrev Ivar Aasen for over hundre år siden. Men det posisjonen i Lillestrøm kommune har gjort i kommunens aller første budsjett, er nettopp et forsøk på det: Mer til alt. Ikke mindre av noe. Så bes en aftenbønn om at kostnadene blir lavere og at inntektene blir høyere enn det rådmannen har lagt til grunn.

Det er ikke godt politisk håndverk. Og det gir grunn til bekymring i den skjøre oppstarten på en ny kommune.

Boye Bjerkholt
Gruppeleder, Lillestrøm Venstre