Endring gir muligheter

Flertallet i Lillestrøm kommune har vedtatt et budsjett hvor verken utgiftene eller inntektene er i balanse. Det burde bekymre flere enn Venstre. Men i stedet for å ta bekymringene på alvor, er Senterpartiets Dagfinn Sundsbø i sitt svarinnlegg i RB 2. januar mest opptatt av å rette pekefingeren alle andre steder enn på de partiene som sitter med flertallsansvaret i Lillestrøm kommune. Det er lite betryggende.

Lillestrøm kommune står i en krevende økonomisk situasjon. Den nye kommunen har med seg stor lånegjeld i bagasjen og har store investeringsbehov foran seg. Det er med andre ord et stort behov for omstilling. Venstre har i sitt alternative budsjett for Lillestrøm kommune tatt utgangspunkt i denne krevende situasjonen, og foreslått grep som bidrar til å styrke kommunens handlingsrom.

Blant grepene ligger salg av de tidligere rådhusene i Sørum og Fet. Begge byggene er i dårlig stand, og det vil være svært kostnadskrevende å bygge dem om til nye formål. I gamle Sørum kommune er det allerede vedtatt en reguleringsplan for rådhustomta med tanke på salg av det som er en av de mest attraktive tomtene i sentrum av Sørumsand. Et salg vil gi plass til både boliger og arbeidsplasser tett på Sørumsand stasjon, samtidig som det vil tilføre sårt tiltrengt egenkapital til viktige kommunale investeringer, f.eks. til ny skole og svømmehall på Sørumsand.

Ny kommune gir nye muligheter. Men for å få realisert disse mulighetene, må vi være villige til å gjøre endringer. Det aller meste blir allikevel som før: skolen og barnehagen ligger i næromådet, hjemmetjenesten kommer hjem til deg, og de som trenger sykehjemsplass skal få det. Men når tre kommuner blir til én, er det et stort potensiale for å gjøre noen ting annerledes enn før, og dermed frigjøre midler både til nye investeringer og til enda bedre tjenester. Derfor har Venstre støttet opp om de effektiviseringstiltakene som rådmannen har foreslått, i tillegg til at vi har foreslått nye grep som styrker kommunens handlingsrom.

I Venstres alternative budsjett har vi funnet rom for en rekke store og mindre tiltak. Vi legger om hele den kommunale bilparken til nullutslipp, vi styrker sykkelsatsingen, vi styrker tilretteleggingen av naturopplevelser for mennesker med funksjonsnedsettelse, vi styrker skolehelsetjenesten, vi styrker tilskuddene til frivillige organisasjoner, vi styrker støtten til skolekorps, vi etablerer hjelpesenter for dyr, vi utvider sommerskolen og vi styrker sosiale inkluderingstiltak som aktivitetskortet og kulturkortet. Samtidig styrker vi kommunens handlingsrom til å ta nye investeringer, ikke minst med tanke på skolebehovsplanen som skal sluttbehandles i løpet av vinteren og hvor vi vet at behovene er store og mange.

Dessverre har posisjonen, bestående av Ap, Sp, MDG, SV og KrF, vært mest opptatt av at det ikke skal være så mange endringer. Da blir det heller ikke så mange muligheter. Flertallspartienes hovedgrep i Lillestrøm kommunes første budsjett var å reversere de forsiktige effektiviseringstiltakene som rådmannen hadde foreslått. Det gjør de uten å budsjettere for de faktiske kostnadene, samtidig som de håper på høyere inntekter. Det gir grunn til bekymring.

Boye Bjerkholt,
Gruppeleder, Lillestrøm Venstre

Innlegget sto på trykk i Romerikes Blad 07.01.2020.