Stortingets krav om miljøvennlige ferjer må følges opp med statlige midler

Møre og Romsdal, Britt Giske Andersen

Politisk uttalelse fra årsmøtet i Møre og Romsdal Venstre 9. februar 2020

Stortingets krav om miljøvennlige ferjer må følges opp med statlige midler – ferjetakstene må reduseres, ikke økes!

Utslippene fra den fossil-baserte ferjeflåten er stor. Som oppfølging av Parisavtalen har Stortinget og regjeringa gitt klar beskjed om at både staten og fylkeskommunene skal stille krav om null- eller lavutslipp ferjefartøy. Møre og Romsdal fylkeskommune har forstått hva som må gjøres og har lojalt tatt tak i den store miljøgevinsten som er mulig i en endring av ferjedriften. I tillegg til god klima- og miljøeffekt, gir innfasing av nullutslippsteknologi og elektrifisering, utviklingsoppdrag til høykompetente skipsverft og leverandørindustri.

Finansiering av nullutslippsferjer er kostbart, og slik det er i dag betales dette via høyere takster for de reisende. Dette gir store utfordringer for befolkningen og næringslivet i distriktene.

Sentrale myndigheter har dessverre ikke vært villig til å følge opp med bevilgninger til elektrifisering av ferjeflåten. Vi anser det som urovekkende at denne ekstrakostnaden med å være mer miljøvennlig skal lempes over til næringsliv og befolkningen.

Møre og Romsdal Venstre forventer at Stortingets pålegg om klima- og miljøvennlige ferjer nå følges opp med statlige bevilgninger.