Lars Solbakken skriver i Varden at det beste stedet for Skiens nye Ibsenbibliotek er Meierikvartalet

Illustrasjon

Hva er best for byen?

Spørsmålet om hvor det nye Ibsen bibliotek og besøkssenter skal ligge, vil bli avgjort i Skien bystyre torsdag 5. mars. Det foreligger to alternativer som bystyrets medlemmer skal ta stilling til: Meierikvartalet eller Kulturkvartalet?

Når denne viktige saken for byen nå skal avgjøres, er det naturlig å stille seg spørsmålet: Hva er best for byen? Tilhengere av Kulturkvartalet, altså området rundt Ibsenhuset, argumenterer for at et Ibsen bibliotek og besøkssenter vil gi synergieffekter som vil styrke Ibsenhuset.

Sterkest kommer dette til syne når tidligere leder i Skien Ap og nåværende styreleder i Ibsenhuset AS, Roger Hegland argumenter. Når styrelederen i Ibsenhuset AS går ut og flagger sitt syn i denne lokaliseringsdebatten er det en dokumentasjon på at det er Ibsenhusets beste han argumenterer for. Som styreleder i det kommunalt eide Ibsenhuset AS er Hegland forpliktet til, i henhold til aksjelovens bestemmelser, å ivareta selskapets interesser på best mulig måte. Og det er det styreleder Hegland gjør. Men denne viktige saken handler ikke om hva som er best for Ibsenhuset AS. Denne saken handler om hva som er best for byen!

Et Ibsenbibliotek og besøkssenter i Meierikvartalet vil åpenbart være det alternativet som er best for byen. Det er to hovedgrunner til dette:

1. Den verdensberømte dikter Henrik Ibsen ble født i Meierikvartalet. Når Skien nå har mulighet til å bygge et Ibsen bibliotek og besøkssenter, på stedet hvor den store dikter ble født, er det en unik mulighet som ingen andre steder kan oppvise. Historien om Henrik Ibsens liv og diktning vil få en helt annen dimensjon og autentisitet når den kan fortelles på stedet hvor det hele startet. Og det er i Meierikvartalet.

2. Et Ibsenbibliotek og besøkssenter i Meierikvartalet er tidenes mulighet til å skape positiv utvikling i Skien sentrum. Med et forventet besøkstall opp mot en halv million mennesker vil det bidra til at byens sentrum vil bli mer levende, med positive ringvirkninger for både byens innbyggere og byens næringsliv.

Når politikerne i bystyret skal bestemme hvor det nye Ibsen bibliotek og besøkssenter skal ligge, bør alle stille seg spørsmålet: «Hva er best for byen?» Svaret på dette spørsmålet er uten tvil, Meierikvartalet.

Lars Solbakken