Søskenmoderasjon i barnehage og SFO

SFO, Cecilie Hegge

Meløy Venstre gikk til valg på å ta tilbake de gamle timesatsene og gjeninnføre søskenmoderasjon mellom SFO og barnehage. Vi ønsker at det legges til rette for småbarnsfamilier slik at de skal ha muligheten til å etablere seg å bidra til positiv vekst i kommunen. Index Meløy kunne fortelle oss at det er flest kvinner i alderen 16-44 som flytter ut av kommunen. Den trenden må vi snu.

Siden 2017 når SFO tilbudet ble redusert har SFO hatt en nedgang på elevtallet med 41,62%.

Ved å gjeninnføre tilbudet vil det koste Meløy Kommune ca. 500.000-, pr. år. Meløy kommune har i lang tid strevd med å få fagpersoner til ulike stillinger. Sykepleiere er en av de kvinnedominerte yrkene hvor det har vært ekstra utfordrende å få dekket bemanningsbehovet. Skal man forvente at unge etablere seg med familie vil det være mer attraktivt om barna har en trygg hverdag mens foreldrene er på jobb. For barn er en trygg tilknytning til gode omsorgspersoner med på å legge grunnlaget for god helse gjennom livet. Skal Meløy kommune vokse må vi tørre satse. 500.000-, spares muligens inn ved å slippe dyre vikar innleier for å dekke stillings-poster som står vakante.

Behovet er der, i 2018 gikk hele 94,6% av de minste i barnehage her i Meløy (kilde. SSB). Da er det bekymringsverdig at kun 37,7% av barna fra 1-4 kl. Benytter seg av SFO.

Hoveddokument til saken som skal opp i utvalget helse og oppvekst Tirsdag 10.03.2020: Søskenmoderasjon i barnehage og SFO

Vi håper dermed på støtte til å gjeninnføre et viktig tiltak før høsten og et nytt skoleår starter.

Kommunestyrerepresentant Ken-Henry Solhaug legger til: “Jeg håper at utvalget for Helse og oppvekst går inn for at søskenmoderasjon og moderasjon gjennomgående for barnehage og SFO blir vedtatt og iverksatt nå fra høsten av. Det er veldig mange elementer som underbygger at det er et viktig bidrag både i forhold til økonomi,bolyst og ikke minst tryggheten til barn som idag er uten et SFO tilbud fordi det må salderes bort fra familiebudsjettet.”

Årsmøteuttalelsen fra Meløy Venstre lyder følgende:
Meløy Venstre kommer fortsatt til å jobbe for et attraktivt Meløy for alle aldersgrupper. Vi ønsker å legge til rette for at barn og unge skal ha en trygg oppvekst. Meløy Venstre ønsker at småbarnsforeldre skal ha muligheten til å gå på jobb og føle seg trygge på at barna har det godt.