–I år er det Norge som gjelder

–Selv om vi fortsatt skal følge rådene fra myndighetene og til enhver tid være oppdatert på smitterisikoen, så må vi ha tro på at det også vil bli rom for korte og litt lengre opplevelser innenlands. Nå er det tid for å oppleve det som "alle andre" kommer langveis fra for å oppleve sier næringsminister Iselin Nybø (v). , Foto: Privat

Norsk reiseliv er hardt rammet av corona-krisen og hele seks av ti reiselivsbedrifter frykter ifølge en NHO-undersøkelse konkurs. Mange av disse er småbedrifter og gründere med små markedsføringsbudsjett. Nå går næringsminister Iselin Nybø ut med en klar oppfordring til nordmenn: Legg sommerferien til Norge

– Legg sommerferien til Norge, sier Næringsminister Iselin Nybø. Dette er året vi må benytte oss av Norges vakre natur og unike tilbud. Husk at vi flere ganger er kåret til et av verdens beste reisemål, og i et normalt år kommer store deler av verden til oss.

– Legg sommerferien til Norge, sier Næringsminister Iselin Nybø. Dette er året vi må benytte oss av Norges vakre natur og unike tilbud. Mange av disse er småbedrifter og gründere med små markedsføringsbudsjett.

Selv om vi fortsatt skal følge rådene fra myndighetene og til enhver tid være oppdatert på smitterisikoen, så må vi ha tro på at det også vil bli rom for korte og litt lengre opplevelser innenlands. Nå er det tid for å oppleve det som “alle andre” kommer langveis fra for å oppleve. Rene fjorder, storslagen natur, kulturattraksjoner, deilig mat og en sterk historie helt tilbake til vikingetiden, er noen av opplevelsene.

For en reiselivsbedrift så er god markedsføring helt avgjørende for at turisten skal stå i døren. Reiselivet består av veldig mange småbedrifter og gründere med små markedsføringsbudsjett. Mye av jobben gjør de selv i sosiale medier, men markedsføring er dyrt og for mange vil det denne sommeren være lite økonomisk handlingsrom til ekstra markedsføring. Derfor skal vi nå også bidra til den nasjonale markedsføringen, sier Næringsminister Iselin Nybø(V).

Innovasjon Norge har i en årrekke gjort en stor innsats i å markedsføre Norge som reisemål i utlandet. Nå har vi åpnet for at Innovasjon Norge kan bruke av sine tildelte 178 millioner kroner øremerket reiselivsformål, til å sammen med reiselivet markedsføre Norge som reisemål i Norge. Det vil gi god drahjelp og synlighet for reiselivet i hele landet, både for bedriftene og for deg som turist. Dette satser vi på vil bli det året vi ble ekstra glad i landet vårt, også som reisemål.