Vi må satse videre på Bodøskolen – nei til kutt

Kuttene som planlegges i lærerstillingene i Bodøskolen er en direkte konsekvens av manglende vilje til prioritering og dårlig økonomistyring fra det politiske flertallet. Venstre mener vi må finne andre steder å kutte, enn i kommunens kanskje aller viktigste oppgave: Skolen.

Gode pedagoger og nok lærere er avgjørende for at alle barn skal få et tilbud som gir dem mulighet til å lære og utvikle seg ut fra sine forutsetninger.

Skolekutt vil gå ut over elevene som trenger ekstra oppfølging, spesialundervisning, tilrettelegging eller et ekstra blikk. Det lille ekstra som gjør hverdagen overkommelig for noen og mye bedre for alle i klassen. Inkludert læreren.

Skjerp dere

Skolekuttet skal spare kommunen for rundt 21 millioner, et beløp som er identisk med kostnaden som tilbud om gratis skolemat vil ha når det innføres. Venstre mener det er feil å kutte i de viktigste ressursene i skolen, i selve kjernen av kommunens ansvarsområde, samtidig som vi skal bruke penger på gratis mat, ny vei til Rønvikfjellet og sponser innbyggerne med midler til å kjøpe ny sykkel. Vi har over år advart mot å bruke penger over evne. Det bærer ikke over tid. Nå ser vi konsekvensen av det.

I budsjettet for 2019, som Venstre var med å vedta, gjorde vi noen grep for å kutte kostnader i kommunen. Vi ville ta ned stillinger på skolekontoret, og gjorde upopulære kutt i andre tjenester. Disse vedtakene ble senere reversert av flertallet, og nye stillinger ble opprettet i stedet for de som var kuttet. Dermed var vi like langt.

I 2020 var det ingen vei utenom store kutt. Selv om posisjonen har budsjettert med høyere inntekter enn det staten la opp til, må det kuttes. Det er vedtatt et uspesifisert kutt i oppvekst og kultur. Innenfor denne avdelingen mener vi at skoler og barnehager skjermes, da utgiftene her er de viktigste investeringene vi kan gjøre for framtida.

Alle avdelinger i kommunen vil få store utfordringer fremover, og situasjonen er forverret som konsekvens av korona. Inntektene posisjonen har drømt om, vil ikke komme. Det vil bli krevende, og vi må sammen finne løsninger. Vi begynner med å legge vår ambisjon om fritidskort for alle på hylla. Vi oppfordrer posisjonen til å skrote skolematen og åpne for løsninger som kan spare penger: La andre bygge barnehager, la klubber bygge idrettsanlegg og slipp flere til i utvalgte tjenester i helse og omsorg. For vi må i det lengste skåne de viktigste tjenestene for kutt. Og Bodøskolen er definitivt en av disse.

Lars Petter Rekkedal, bystyrerepresentant Bodø Venstre
Ida Gudding Johnsen, bystyrerepresentant Bodø Venstre