Uttalelse: Legg om landbruksstøtten – få bærekraftig landbruk

Foto: Klima- og miljødepartementet

Viken Venstre mener støtten til landbruket må legges om, slik at en større andel av midlene brukes til å betale bøndene for å arbeide med kulturlandskap og miljø.

Uttalelse vedtatt av fylkesstyret i Viken Venstre, 12. mai 2020.

Viken Venstre ønsker en bedre landbrukspolitikk som vrir støtteordningene over til mer bærekraftige løsninger. Landbruket i Norge mottar en årlig støtte mellom 18 og 25 milliarder kroner. Fordeles denne støtten på de under 40.000 yrkesaktive bøndene, tilsvarer dette mellom 450.000 og 625.000 kroner til hver bonde.

Dagens politikk gir støtte til matvareproduksjon, noe som gjør det mer lønnsomt å drive intensivt. Man får støtte pr kilo produsert vare. Dette bidrar til større problemer enn ønskelig knyttet til dyrevelferd, mer import av kraftfôr, økt avrenning til vassdrag og behov for stordrift.

Dagens landbruksstøtte hindrer også Norge i å eksportere landbruksprodukter under regelverket i WTO (Verdens handelsorganisasjon). Det innebærer at norske landbruksprodukter må omsettes i Norge, noe som gir dårlig grunnlag for vekst i landbruket.

Bøndene bør i større grad få betalt for god dyrevelferd, gode klimatiltak og vedlikehold av kulturlandskap og i mindre grad få produksjonsavhengig støtte. Dette vil øke incentivene for å også holde de mindre teigene i drift.

Dette er i tråd med internasjonale utviklingstrekk hvor man ser økt vekt på bruk av lokale ressurser. Sveits fører allerede en slik landbrukspolitikk med større vekt på bruk av lokale ressurser og betaling for de felles goder det er å ha rikt artsmangfold, kulturlandskap, osv. De sveitsiske erfaringene er meget gode. En tilvarende omlegging i Norge gir bedre muligheter for at de bøndene som ikke har tilgang på den beste jorda kan fortsette å drive, og slagordet «Landbruk over hele landet» kan bli en realitet.

Venstre vil at landbruksstøtten i større grad belønner bonden for å:

• drive mer bærekraftig
  • praktisere god dyrevelferd
  • verne og ivareta biologisk mangfold, skog, våtmark, kulturlandskap, setertradisjon, mv
  • redusere bruk av sprøytemidler, kunstgjødsel, importert fôr og transport
  • produsere energi, biogass og biokull lokalt
  • arbeide aktivt for å redusere matsvinn
  • gjøre det enkelt for forbruker å handle bærekraftig, lokalt, sunt, kortreist og nyte gode sesongvarer