Tromsøs syklister fortjener bedre

Da er vi i Tromsø, og gjett hva som møter oss ved rådhuset? Tretti syklister!!! Tromsø sykkelklubb, TJ Racing, Ishavsbyen SK, Perez Cycling, Røyken UIL og Kaldfornia sportsklubb. I tillegg kom to byråder fra Tromsø kommune for å hilse! Hvordan skjedde dette egentlig? For en uke siden var vi sikre på at vi måtte sykle alene fra Tromsø til Sørkjosen. Ingen hadde sagt at de ble med. Det startet for tre dager siden, da Magnar Slåtto fra Tromsø sykkelklubb kom spasserende bort til oss med en kaffekopp idet vi skulle sykle fra hotellet i Stokmarknes. Han ble overrasket da han hørte at ingen fra Tromsø sykkelklubb hadde meldt seg til å være med fra Tromsø. "Vi må lage en film, Abid!" En tre minutters promofilm av Abid og Magnar ble lagt ut på siden til Tromsø SK. Så fikk vi kontakt med en annen engasjert type, Svein Are Edøy. "Ingen som kommer sier du? Jaja, jeg fikser folk jeg", sa Svein Are. Han fikset ikke bare syklister fra Tromsø til Sørkjosen, men det kom også en haug med syklister fra TJ Racing/Tromsø sykkelklubb for å møte oss da vi syklet fra Brensholmen til Tromsø. Det starter med et noen blir med; så blir det enda flere med. Så blir det en "greie", og de siste hiver seg på. Plutselig har man 30 syklister foran rådhuset. Det er noen engasjerte personer som gjør at dette er mulig. Jeg vil gjerne gi disse en stor takk! :-)
Foto: Johannes Bangum

Av Morten Skandfer, Tromsø Venstre

Tromsø har Norges mest misfornøyde syklister, melder Transportøkonomisk Institutt. Byens syklister er ikke de mest kravstore, slik jeg kjenner mange av dem. Det er mange hardføre idealister ute på to hjul, sommer som vinter, og den vinteren er jo lang. Vi har jo mange kjente utfordringer som sykkelby: bakker, snø, is, smale veier, lang mørketid og for få sykkeltraseer.
Noe er blitt litt bedre gjennom godt arbeid fra kommunen de siste årene, men det er langt igjen til vi blir en god sykkelby. Det må bli enklere og tryggere å velge sykkel. Hele året. Også for de yngste og godt voksne.

Som politiker og lege er jeg opptatt av grønn transport, god folkehelse gjennom bevegelse og forebygging av trafikkskader gjennom trygge traseer. Dette henger nøye sammen.

De mange nye elsyklene har endret sykkelbyen; bakkene og vinterføret er ikke så stort problem når et batteri hjelper deg fram. El-syklene gjør byen litt mer «flat» og er kanskje den viktigste forandringen som øker sykkelandelen. Men flere og tyngre og raskere sykler gjør jo behovet for egne sykkelveier enda mer aktuelt.

De trenger ikke bare følge bilveiene. Venstre ivrer for en ny helårs sykkeltrasé mellom studentboligene på Prestvannet, Storskogen og Dramsvegen, som kunne knytte toppen av øya til UiT med lite høydeforskjell. Det ville avlaste og supplere vintertraseen i Tromsømarka. Vi må fullføre sykkelvei rundt øya og bygge ut i bydelen på fastlandet og Kvaløya. Ny forbindelse til Kvaløya må ha svært gode forhold for sykkel. Sykkelparkering under tak ved arbeidsplasser, butikker og offentlige bygg må også bli bedre. Lys, merking og brøyting likeså. Vi er på vei men det er langt igjen.

Kommunens økonomi rekker ikke til for alt som må gjøres. Det eneste som virkelig monner for et skikkelig løft for sykkel er en byvekstavtale som kan gi flere trygge sykkelveier med godt vintervedlikehold. Tromsø har vært klar til forhandlinger i flere år, nå er det på høy tid at vi kommer til forhandlingsbordet!

Jeg og Venstre vil ha flere fornøyde syklister på trygge sykkelveier! Hele året!

Derfor viderefører vi arbeidet med å skaffe Tromsø en god byvekstavtale som kan gi et grønt transportløft for trafikantene i denne byen, og i særdeleshet for syklistene.