Fylkeskommunen får dekket bortfall av billettintekter

Ole Andreas Lilloe-Olsen, Solveig Schytz og Finn-Erik Blakstad vil ha fortsatt vekst i kollektivtrafikken., Foto: Johan Malvik
I krisepakken som i dag ble lagt fram av regjeringen ligger det ytterligere 600 millioner til fylkeskommunen til å dekke bortfall av billettinntekter som konsekvens av at få reiser kollektivt under koronakrisen.

– 600 millioner til er ikke tilstrekkelig til å dekke inntektsbortfallet framover, og det vil komme mer, regjeringen er klare på at fylkene ikke skal sitte igjen med regningen for tapte billettinntekter sier Solveig Schytz, stortingsreprsentant for Venstre.

I tidligere krisepakker har det kommet hhv 1 mrd og 1,5 mrd til fylkeskommunene og kollektivtrafikken, og hvorav Oslo og Viken har fått om lag halvparten av pengene- fordi det er i vår region det er flest kollektivtreiser.

– I 2019 var veksten i kollektivtrafikken på landsbasis på 5,3%, denne veksten skal fortsette, ikke minst i Viken, og det er helt avgjørende at bussene fortsetter å gå selv om færre bruker dem også en stund framover sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, Gruppeleder for Venstre i Viken.

– Jeg er veldig glad for at det kommer enda 600 millioner til kollektivtrafikken nå og har full tillit til at det vil komme mer midler fra regjeingen til kollektivtrafikk i månedene som kommer, dette er helt avgjørende for at hverdagen skal fungere for folk i hele Viken, både nå og i åra som kommer sier Finn Erik Blakstad, medlem av samferdselskomiteen i Viken fylkeskommune.