Venstre løftet “Fagbrev på jobb”-ordningen

Lærling
Venstre er uroa for at innføringa av fullføringsreforma tar for lang tid., Foto: iStock

I fylkestinget tirsdag 16. juni fremmet Kjartan Alexander Lunde (V) interpellasjonen “Fagbrev på jobb”. Fylkesordføreren og de andre partiene støttet Venstre i at dette er noe som må videreutvikles i Rogaland. Det skal nå komme egen sak til Opplæringsutvalget om ordningen.

Venstres gruppeleder, Kjartan Alexander Lunde

Vinteren 2019 ble ordningen “Fagbrev på jobb” innført i Rogaland fylkeskommune. Fagbrev på jobb er en alternativ vei til fag- og svennebrev for voksne som er i arbeid. Flere opplæringskontor har tegnet Fagbrev på jobb‐kontrakter. Entreprenørforeningen forteller at bedriftene er fornøyd med ordningen.

– Mange voksne som ønsker å ta fagbrev har lagt bort drømmen fordi økonomiske forpliktelser ikke tillater å leve på lærlinglønn. Den nye ordningen betyr at de som er under opplæring beholder lønna mens de tar fagbrev, sa Venstres gruppeleder, Kjartan Alexander Lunde i fylkestinget.

– I en tid der det er utrolig viktig å øke kompetansen til de som faller mest utenfor kan dette treffe bedre enn svært mye annet, sier Lunde.

Svein Abrahamsen (V)

Koronoasituasjonen gjør at de som er lengst unna arbeidslivet kommer enda lenger bak i køen med så mange nye ledige.
– Utviklingen har i mange år gått i retning av at de som mangler formell kompetanse får det vanskeligere når de søker jobb. Det er spesielt viktig nå med slike tiltak for dem som ikke bare er utenfor, men lengst utenfor, sier Svein Abrahamsen i Venstres fylkestingsgruppe.

I Asker og Bærum har de startet opp en bredere forsøksordning der de har utvidet ordningen til også søkere uten fullført grunnskole. Veien til fagbrev er ofte lang og uoversiktlig for innvandrere med lite skolegang som vil raskt i jobb.

– Utenforskap handler om mye mer enn mangel på inntekt. Ved å gi slike muligheter bidrar vi ikke bare til flere i jobb, men til økt integrering og likestilling og mindre utenforskap, sier Abrahamsen.

Fylkestinget vedtok at Opplæringsutvalget skal få en sak om status for og videre utvikling av ordningen med fagbrev på jobb i Rogaland.

Den blågrønne regjeringen har i revidert statsbudsjett for 2020 lagt inn en styrking av ordningen på 46 millioner kroner som skal fordeles til fylkene som har denne ordningen.