St. Hanshaugen trenger innovative parkeringsordninger

Foto: Kevin Johnsen

Syklister i bydelen skal slippe å sykle med hjerte i halsen for at parkerte biler skal svinge ut i, eller åpne dører inn i sykkelfeltet. Derfor er oppgradering av sykkelfelt til Oslostandard viktig, og der det er nødvendig må parkeringsplasser vike. Samtidig vil alltid noen beboere ha behov for bil, derfor må man tenke nytt om parkeringsplasser.

Siden innføringen av beboerparkering i hele bydelen i 2018 har det allerede blitt fjernet mange beboerparkeringsplasser. Bare i 2019 ble om lag 170 plasser fjernet fra bl.a. Collets gate og Louises gate.

Venstre vil alltid prioritere gående og syklende og trygghet og fremkommelighet for disse skal vektlegges tungt. Men det er fullt mulig å gjøre begge deler: Noen beboere vil alltid ha behov for bil i kortere eller lengre perioder, og det skal også være plass til disse på St. Hanshaugen. Derfor trengs det gode løsninger som både legger bedre til rette for sykkel og gange, men som også erkjenner at det trengs noen parkeringsplasser.

Venstres forslag:

Bydelsutvalget mener at de beboerparkeringsplasser som planlegges fjernet som en konsekvens av omleggingen, må reetableres i tilgrensende gater. Alternativt må det etableres beboerparkeringsplasser f.eks. under torg og egnede parker.

Et godt eksempel på dette er saken om detaljregulering av Ullevålsveien mellom Collettsgate og Akersgata. Her foreslo St. Hanshaugen Venstre at Bydelsutvalget skulle vedta at de beboerparkeringsplassene som blir fjernet som resultat av omleggingen skulle erstattes i tilgrensende gater eller at det etableres beboerparkering under torg og egnede parker. Det er i utgangspunktet snakk om 32 plasser, men likevel fikk Venstre bare støtte fra Høyre i denne saken. MDG, AP, SV og R stemte imot at det skal reetableres beboerparkering i denne sammenheng.

St. Hanshaugen Venstre vil:

  • utvide kollektivtilbudet for å redusere behovet for bilkjøring
  • etablere flere ladestasjoner for elbil
  • øke støtten til etablering av ladeplasser i borettslag/sameier
  • reservere parkeringsplasser for bildelingsordninger på offentlig gategrunn
  • støtte etablering av alternative beboerparkeringsplasser f.eks. under torg og egnede parker
  • kun fjerne gateparkering for å tilrettelegge for gående, syklister eller kollektivtrafikk, eller for å få økt byliv. Beboerparkeringsplasser skal ikke fjernes uten gode begrunnelser

 

Hilde Vestrheim, gruppeleder og 1. kandidat