Enighet om pakke for kultur, kollektiv og arbeidsplasser

Ola Elvestuen
-, Foto: Liv Aarberg

Regjeringen la i september frem en pakke for å støtte blant annet kulturlivet, kollektivtilbudet og næringslivet gjennom koronapandemien. Pakken har i dag fått flertall på Stortinget etter at Høyre, Venstre og KrF har inngått en avtale med Frp.

– Jeg er glad for at regjeringen nå får støtte av Stortinget for krisepakken den la frem tidligere i høst. Det er viktig for å få opp aktiviteten i kulturlivet og for å unngå at folk som jobber i bransjer som har blitt begrenset av smittevernshensyn mister jobben. Kollektivtilbudet får også støtte fra staten til å komme seg gjennom en tid med sviktende billettinntekter, sier Venstres finanspolitiske talsperson Ola Elvestuen.

Størrelsen på krisepakken fra regjeringen er på ca 6,1 milliarder kroner. Dette kommer i tillegg til tidligere krisepakker som er vedtatt av Stortinget gjennom våren. Tilsammen har Stortinget bevilget omtrent 125 milliarder kroner for å bøte på konsekvensene av pandemien.

– Mange næringer og sektorer er fortsatt hardt rammet. De nye tiltakene skal bidra til at vi har et livskraftig og variert næringsliv, kulturliv og transporttilbud også etter koronakrisen, sa næringsminister Iselin Nybø da regjeringen la frem pakken i september.

– Jeg er fornøyd med at vi nå får videreført kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere, noe som gir større trygghet for de som opplever bortfall av inntekter på grunn av pandemien, avslutter Elvestuen.

Regjeringens forslag:

• Å forlenge permitteringsperioden til 52 uker
  • Å gjennomføre en ny runde med lønnsstøtte for å ta permitterte tilbake i jobb i oktober, november og desember.
  • 1,9 milliarder kroner for å stimulere til aktivitet i kultur-, frivillighets- og idrettssektoren.
  • 1,5 milliarder kroner for å kompensere inntektsbortfall i kollektivtransporten.
  • Flere nye tiltak for reiselivet, blant annet en egen kompensasjonsordning for reiselivsnæringen og videreføring av omstillingsordningen.
  • En ny støtteordning for store publikumsåpne arrangementer, herunder messer og matfestivaler.
  • 120 millioner kroner til næringsutvikling i distriktene, herunder 40 millioner kroner til næringshage- og inkubasjonsprogrammene.
  • 500 millioner kroner til kommuner som har hatt særlig store utgifter til oppfølging av TISK-strategien (testing, isolering, smittesporing og karantene).
  • 200 millioner kroner til lokal kompensasjonsordning for næringslivet i kommuner med økt smitte lokalt.

Regjeringspartiene er blitt enige med Frp om følgende tillegg i krisepakken:

• 400 mill. til vedlikehold på fylkesveier
  • Kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere forlenges ut året
  • Midlertidig reduksjon av lav MVA-sats forlenges ut året
  • Fritak for flypassasjeravgift forlenges ut året.