Rekordmange grønne arbeidsplasser

Iselin Nybø
Rogaland Venstres stortingskandidat og næringsminister Iselin Nybø (V)., Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Samtidig som Norges utslipp av klimagasser er på sitt laveste siden 1993, har Multiconsult kartlagt fornybarnæringen. – Det skapes arbeidsplasser innen alle sektorer: vannkraft, solenergi, bioenergi og vindkraft, sier Venstres næringsminister Iselin Nybø.

En fersk rapport fra Multiconsult har sett nærmere på den norske fornybarnæringa. Rapporten viser en økning i omsetningen på nesten 30 prosent siste år. Samtidig er antallet årsverk i sektoren 14.447.

Venstre og regjeringen er i full gang med å skape langsiktige og grønne verdier for Norge.

Iselin Nybø

Trygge grønne arbeidsplasser

– Dette er svært positive tall. Rapporten viser at Venstre og regjeringen er i full gang med å skape langsiktige grønne verdier for Norge. Vi snakker om trygge arbeidsplasser innen en rekke sektorer som skaper verdier, samtidig som Norge reduserer sine utslipp av klimagasser.

Grønn skipsfart

Ifølge Nybø ser vi lignende vekst på flere andre sektorer.

– Denne rapporten viser veksten innen fornybar energi. Miljøvennlig skipsfart er et annet prioritert satsingsområde. Venstre og regjeringen har høye ambisjoner for utslippskutt i skipsfarten samtidig som vi skaper arbeidsplasser. Vi ser en imponerende utvikling på elferjer i Norge. Samtidig har vi lagt frem fram tiltakspakker for å fremme aktivitet ved norske verft og utvikling av grønn skipsfart, understreker Nybø.

Hydrogenferge i Lofoten

I begynnelsen av november ble det også klart at regjeringen stiller krav om hydrogenteknologi på Norges lengste ferjesamband (Bodø-Moskenes).

– Vi ønsker å legge til rette for utslippsfrie løsninger på ferjene langs kysten vår. Norge er verdensledende på miljøteknologi i maritim næring. Vi har muligheten til å bruke de offentlige kjøpene av ferjetjenester til å utvikle de beste løsningene for utslippsfrie ferjer, sier Nybø.

Rekordlave utslipp

Ifølge oppdaterte tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB), falt klimagassutslippene med 3 prosent fra 2018 til 2019. I fjor var de på 50,6 millioner tonn, noe som er det laveste i landet siden 1993.

– Vi har nå hatt nedgående utslippstall fire år på rad. Dette viser at regjeringens klimapolitikk fungerer, sier klima- og miljøminister og nestleder i Venstre, Sveinung Rotevatn.

– Vi jobber for å finne stadig flere nullutslippsløsninger. Her blir også hydrogen viktig. Det kan kutte utslippene fra større deler av transportsektoren som ikke kan elektrifiseres. Samtidig viser nye rapporter at vi også kan kutte store utslipp gjennom økt elektrifisering, innen industri og transport, understreker Rotevatn.

Fakta: Multiconsult 2020: Fornybarsektoren

Last ned rapporten: Kartlegging av norskbasert fornybarnæring.

Total omsetting (milliardar kroner) Nasjonal omsetting (milliardar kroner) Eksportomsetting (milliardar kroner) Utanlandsomsetting (milliardar kroner) Årsverk i Noreg
Landbasert vindkrat 14,2 10,5 1 2,7 1.821
Vasskraft 11,3 10 0,8 0,5 7.578