Budsjettavtale: Historisk klimasatsning og styrking av næringslivet

Guri Melby på Stortinget
Foto: Martin Andersson/KD

Regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF har kommet til enighet med Frp om statsbudsjettet for 2021. – Med denne budsjettavtalen vil vi fortsette å kutte utslippene våre, satse på skolen og hjelpe næringslivet gjennom koronapandemien, sier Venstres partileder Guri Melby.

Venstre og de andre regjeringspartiene har siden 9. november forhandlet med Fremskrittspartiet. Først om ny kompensasjonsordning for bedrifter som opplever sviktende inntekter som følge av smittevernstiltak, og deretter statsbudsjett for 2021.

Les mer: Enighet om ny kompensasjonsordning

Guri Melby
– En omfattende satsning på kunnskap i skolen, tiltak som kutter utslipp og ordninger som hjelper og omstiller næringslivet vil styrke landet ut av krisen. Jeg er glad for at vi nå har fått flertall på Stortinget for disse satsningene, sier Guri Melby.

1. desember kom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet til enighet om statsbudsjettet for 2021.

– Forhandlingene har vært konstruktive, og viser at borgerlig side evner å finne sammen om de store grepene som trengs for å ruste Norge for fremtiden og ta landet gjennom krisen vi nå står i, sier Melby.

– En omfattende satsning på kunnskap i skolen, tiltak som kutter utslipp og ordninger som hjelper og omstiller næringslivet vil styrke landet ut av krisen. Jeg er glad for at vi nå har fått flertall på Stortinget for disse satsningene, påpeker Melby.

Historisk klimasatsning som fortsetter å kutte utslippene

Norske klimagassutslipp var i 2019 på det laveste nivået siden 1993, og regjeringen fortsetter å satse på tiltak som kutter utslipp som å styrke kollektivtilbudet vårt og viderefører elbilfordelene.

Ola Elvestuen
– Budsjettet for 2021 er det første skrittet på veien mot å nå klimamålene for 2030. Norge ligger an til å nå klimamålet for 2020, noe som aldri tidligere har skjedd sier Ola Elvestuen, Venstres finanspolitisk talsperson.

– Enigheten innebærer også at arbeidet med karbonfangst og lagring for alvor kan gå i gang, noe som både vil bidra til å kutte utslipp og skape mange nye arbeidsplasser i årene som kommer, sier Ola Elvestuen, finanspolitisk talsperson.

Regjeringen har foreslått å øke jernbanebudsjettet med 5 mrd. kroner til et rekordnivå på 32,1 mrd. Det bidrar blant annet til utbygginger på Bergensbanen og Trønderbanen, bygging av InterCity-strekninger på Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen og 14 nye togsett til Trønder-, Meråker- og Rørosbanen.

– Budsjettet for 2021 er det første skrittet på veien mot å nå klimamålene for 2030. Norge ligger an til å nå klimamålet for 2020, noe som aldri tidligere har skjedd. De neste årene må vi kutte utslippene våre mye mer, og dette budsjettet, sammen med klimaplanen regjeringen skal legge frem, legger godt til rette for å nå også målet for 2030, sier Elvestuen.

Næringslivet er budsjettvinner

Å skape nye, grønne arbeidsplasser over hele landet er en hovedoppgave for regjeringen og Venstre. Budsjettforslaget fra regjeringen inneholdt blant annet lavere skatt på inntekt og norsk eierskap i næringslivet, for å styrke bedriftenes lønnsomhet og gi dem mulighet til å ansette flere. I budsjettenigheten har de fire borgerlige partiene blitt enige om en pakke for å øke konkurransekraften for bedrifter som er utsatt for grensehandel.

– Koronapandemien rammer både folk og bedrifter hardt. Når smittetrykket øker, er det nødvendig å stramme inn på tiltakene for å begrense smitten, og det svekker aktiviteten i næringslivet. Derfor er det viktig at bedriftene kompenseres for tapene de har, slik at ikke levedyktige bedrifter går konkurs. Samtidig legger regjeringen og det borgerlige flertallet full tyngde i å bidra til den grønne omstillingen næringslivet vårt er i gang med, sier Elvestuen.

Med enighet om statsbudsjettet for 2021 har de borgerlige partiene nok en gang kommet sammen om en kurs for landet som vil gi mer frihet for folk og større muligheter for næringslivet til å vokse og omstille seg til mer miljøvennlig verdiskaping.

– Vi har lyktes med å kutte utslippene våre og gitt elever over hele landet en bedre skolehverdag med flere og mer kvalifiserte lærere. Norge har alle forutsetninger for å komme styrket gjennom den krisen vi nå opplever, og til å fortsette å være et foregangsland i å løse klimakrisen samtidig som vi skaper et bedre samfunn for alle, avslutter Melby.

Les hele budsjettavtalen her.

Verbaler og merknader

Utvalgte poster i budsjettavtalen:

• Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling – 50 mill.
  • Teknisk utstyr, yrkesfag – 15 mill.
  • Dyrepoliti i alle politidistrikt – 18 mill.
  • Oppgradering og etablering av operasjonsstuer, Alta – 15 mill.
  • Tilskudd Frelsesarmeens rusomsorg – 2 mill.
  • Redusert egenandelstak til 2.460 kroner – 1,1 mrd.
  • Tilskudd til kondemneringsordning for skip – 150 mill.
  • Økt bevilgning til A-krimsentre – 2 mill.
  • Skredsikring og flom- og skredforebygging – 125 mill.
  • Økte bevilgninger til jernbane (InterCity Vestfoldbanen og Kongsvingerbanen) – 95 mill.
  • Norge skal ta imot 3 000 kvoteflyktninger i 2021. Kvinner, barn, LHBTI-personer og religiøse minoriteter prioriteres.
  • Stad skipstunnel – 75 mill.
  • Overnattingstilbud for EØS-borgere – 10 mill.

Utvalgte saker fra regjeringens opprinnelige budsjettforslag:

Klima:

• Karbonfangst og -lagring: 2,3 mrd. kroner
  • Jernbane- og kollektivsatsning økes med 5 mrd. kroner
  • Satsninger på grønn omstilling (herunder kapital til investeringer gjennom Nysnø,, satsning på hydrogen, forskning m.m) økes med 1,5 mrd. kroner
  • Videreføring av el-bilfordeler
  • Økt omsetningskrav for biodrivstoff
  • Rekordbevilgning til Enova: 3,3 mrd.kr.

Kunnskap:

• Flere og bedre lærere (lærerspesialister) og bedre læremidler
  • 5000 flere studenter ved universiteter og høyskoler
  • 2100 flere studenter ved fagskoler (1600 + 500 nye plasser ved Industrifagskolen
  • 338,1 mill. kroner til videreføring av 250 rekrutteringsstillinger ved universiteter og høyskoler.
  • 45,7 mill. kroner til fleksible utdanningstilbud gjennom Diku, slik at ordningen blir på om lag 97 millioner kroner.
  • 150 mill. kroner som legger til rette for et utvidet tilbud i skole for elever som ikke får læreplass – Fagbrev som elev.
  • 170 mill. kroner til å øke lærlingtilskuddet også våren 2021. Økningen utgjør 4 250 kroner per lærekontrakt neste vår.
  • 150 mill. kroner for at avgangselever som går ut med hull i vitnemålet, kan få mulighet til å fullføre.

Næringsliv

• Lavere skatt på inntekt og norsk eierskap i norsk næringsliv (arbeidende kapital)
  • Endringer i kraftskatten som bidrar til nye investeringer
  • 9,8 mrd. kroner til næringsrettet forskning og innovasjon
  • 7000 flere arbeidsmarkedstiltak
  • Videreføring av ulike lånte- og tilskuddsordninger for næringer som er hardt rammet av koronakrisen
  • Over 73 mrd. kroner til samferdselsprosjekter: Utbygging av jernbane, store kollektiv-prosjekter og vei.
  • Fullskala CCS (1500-3000 årsverk i anleggsfasen)
  • Ny eksportstrategi (75 mill. kr).