Satsing på videregående skole – ikke nedlegging av tilbud i fylket!

Sandefjord videregående skole, no.wikipedia.org

15. og 16. denne måneden skal budsjett og økonomiplan for Vestfold og Telemark vedtas i fylkestinget. Tilbudet i den videregående skolen er sterkt truet i rådmannens budsjettforslag. Flere linjer er foreslått nedlagt på et stort antall skoler og elever vil flere steder få en lengre reisevei til skolen.

Etter at posisjonen i fylket onsdag 2.12 fikk vedtatt sitt budsjett i fylkesutvalget, er langt fra alle skoletilbud på de videregående skolene i fylket opprettholdt. Vi hører i debatten at flertallet i fylkeskommunen bare har satt noen tilbud på «pause». Hva mener de med? Skal elever som har startet sitt første år på utdanning innenfor f.eks. restaurant og matfag ved Sandefjord videregående skole ta en pause? Pause til når? Hva med elever innenfor andre linjer som har startet en utdannelse på skolen de søkte seg til?

Det blir heller ikke flere studieplasser av å legge ned den videregående skolen i Seljord og erstatte arbeidsplassene i kommunen slik SP i posisjon fikk vedtatt om å flytte ut 20 fylkeskommunale stillinger til Seljord. Vi absolutt ikke i mot å flytte ut arbeidsplasser i fylket men da må det skje etter en vurdering som rådmann tidligere har blitt bedt om å utrede. Ikke som en del av en hestehandel.

I Venstre kan vi ikke sitte og se på at det kuttes i tilbudet til vår viktigste ressurs for framtida. Vi satser på skolen og vil styrke den – ikke legge ned tilbud. Fordi kunnskap og tidlig innsats sikrer alle like muligheter i livet.

Vi kan ikke være kjent med at elever ikke får det utdanningstilbudet de ønsker seg, men må ta til takke med sitt andre eller tredjevalg i utdanningsløpet sitt.

Det skrives og snakkes om frafall i skolen og i alle sammenhenger snakkes det om at utenforskap må bekjempes. Å legge ned skoletilbudet i den videregående skolen er vel da alt annet enn riktig medisin? Og når alle lover gull og grønne skoger og påstår at de er opptatt av å styrke praktiske og estetiske fag – men legger ned disse linjene?

For Venstre er det helt grunnleggende at vi skal øke friheten for hvert enkelt menneske. En god og interessant skolehverdag fører på sikt til økt skaperkraft. Og er det noe vi trenger i disse krisetider er det optimisme både i skolehverdagen så vel som i arbeidslivet.

Sammen med de øvrige fire partiene i opposisjon (FrP/H/KrF/FNB) er vi samstemte om å opprettholde dagens utdanningstilbud ved alle våre fylkeskommunale skoler. Derfor foreslo våre partier at det flyttes 13 mill. kroner fra administrasjon i fylkeskommunen til skolesektoren, for å opprettholde et bredt og godt utdanningsløp og for å beholde disse linjene som posisjonen vil legge ned.

Venstre ønsker å gi vår ungdom de beste mulighetene for å lykkes. Det gjøres nettopp ved å styrke og satse på våre videregående skoler!

Trine Jørgensen Dahll
Kåre Pettersen