Møre og Romsdal Venstre er 137 år!

Grønt nyttår, Foto: R.Helseth

Godt nyttår med litt Venstrehistorie! Møre og Romsdal Venstre ble stiftet 4.januar 1884 i Molde. og er altså 137 år på dagen 4.januar 2021. Stifteren var Kristofer Kristofersen, redaktør i kristiansundsavisa Romsdalsposten. Fylkeslaget ble raskt landets største.

Kristofersen var da 30 år og hadde vært i USA sammen med Marcus Thrane. Redaktøren ble første fylkesleder. Kapellan Alf Baartvedt hadde stiftet Venstrelag på Kvernes, og ble nestleder i fylket. De ivret for at partiet skulle vedta et detaljert liberalt program. Ingen saker skulle overlates til Stortingsrepresentantenes forgodtbefinnende.

I 1885 hadde Møre og Romsdal Venstre fem tusen medlemmer i 44 lag, styrt fra Kristofersens redaktørpult, men nå i Sunnmørsposten.

Lokallagene i Kristiansund og Ålesund ble stiftet i 1883.

Kristiansund Venstre ble stiftet 14. oktober 1883. På første møte ble det tegnet 300 medlemskap. Første leder var redaktør Kristofer Kristofersen, og han porsjonerte ut referatbiter fra stiftelsesmøtet over flere måneder, i avisa Romsdalsposten. (Kilde: *Odd W. Williamsen, Kristiansund Venstre)

Ålesund Venstre ble stiftet 28.desember 1883 som siste lokallaget i Romsdals Amt (nå Møre og Romsdal Fylke), som det 34.laget som ble stiftet. (kilde: Jack Blindheim, Ålesund Venstre)