Leserinnlegg: Tåkeprat fra Arbeiderpartiet, igjen

Foto: Tammy Gann

Tidlig i januar kommenterte vi at posisjonen i Holmestrand, med Arbeiderpartiet i spissen, i sitt budsjett har valgt å nedprioritere ungdom som faller utenfor. Camilla Brekke svarer oss i god gammel Ap-tradisjon med å tåkelegge debatten.

Brekke hevder at posisjonen styrker helsestasjonen for ungdom, noe vi i Venstre ikke kan se at Ap har dekning for å si. For all del, det er bra at man lokalt drar nytte av den styrkingen av skolehelsetjenesten Venstre i regjering har stått for gjennom den blågrønne regjeringen. Her har vi nemlig bevilget over 1,3 milliarder siden 2014. Vi er enig med Brekke i at det er viktig for ungdom å ha tilgang på lavterskeltilbud. Men det er nå en gang slik at helsestasjon for ungdom er noe annet enn skolehelsetjeneste. Hovedpoenget må da være å nå ut til all ungdom, også dem som faller utenfor skolen. Det er viktig at lavterskeltilbudet til ungdom skal være der for all ungdom, ikke bare skoleelever.

Brekke understreker for øvrig at posisjonens forslag skiller seg fra opposisjonens forslag ved at posisjonen ikke har øremerket midlene. Det er nettopp å innrømme at man ikke vil prioritere de sårbare ungdommene våre den hjelpen de trenger. AUF kritiserte jo nettopp Venstre og regjeringen under skoledebatten i 2019 for ikke å ha øremerket midlene til kommunene for å styrke nettopp skolehelsetjenesten.

At Brekke mener det er feil å bruke begrepet helsestasjon om vårt tilbud til ungdommene når det ikke er lege til stede hele tiden, overalt, mener vi er å fordumme debatten. Så lenge det er en lege tilgjengelig når behovet er der, anser Venstre det som et godt tilbud å ha helsesykepleier tilgjengelig rundt om i kommunen der ungdommene faktisk er.

Brekke hevder at opposisjonens forslag handlet om å ansette en helsesykepleier i en 10% stilling. Det er i beste fall unøyaktig. Foruten at helsestasjonen skulle favne bredt, også dem som dropper ut av skolen, skulle den også geografisk dekke både Sande, Holmestrand og Hof. Med vår løsning ville helsepersonellet vært i Sande og Hof to ganger i måneden, og hver uke i Holmestrand. I tillegg ville vi ha digihelsestasjon, som et samlet kommunestyre til slutt stemte for.

Vår løsning ville sikret en bredest mulig kontaktflate for de mest sårbare av ungdommene våre. Da syns vi det er beklagelig at Ap nok en gang kun har gjennomsnittseleven for øye.

Venstresiden i kommunen med Ap i spissen lytter ikke til ungdommen. Ungdommen har vært klare på at de ønsker en ambulerende helsestasjon for ungdom. Siden saken først var oppe i møterunden i januar har først Ungdomsrådet kjempet for saken før vi i Venstre løftet debatten videre. Når ungdommen selv sier at de vil ha en ambulerende helsestasjon bør vi lytte.

Henning Nilssen, Leder Sande og Holmestrand Venstre

Dette leserinnlegget var på trykk i Jarlsberg avis 01.02.2021