Kulturlivets støtte(r)

Ragnhild Helseth, 2.kandidat stortingslista Møre og Romsdal Venstre, Foto:Venstre

Ragnhild Helseth, 2. kandidat til Stortingsvalget, skriv om hvor viktig den statlige støtta til kulturlivet er, og ringvirkningene det gir.

Leserbrev fra Ragnhild Helseth, 2. kandidat til Stortingsvalget 2021

I sin fortørnelse over all statlige støtten som kommer kulturlivet til del som del av koronakrisepakker, kommer Sylvi Listahug med eksempler i vg.no 20.februar som må kommenteres.

Listhaug skriver at festivaler og artister blir proppet full av statlige kroner, og gir eksempler på støtte gitt flere kjente artister før jul. Det hun viser til var stimuleringstiltak for å holde aktiviteten oppe både for utøvere og for publikum i mørketida.

Konsertturneer involverer og gir oppdrag og sårt tiltrengte inntekter til flere titalls bedrifter og mange hundre personer rundt om i Norges land. Det er utleiefirmaer for lyd, lys og scene med tilhørende teknikere, lokale arrangører og eventselskaper, kulturhus og andre konsertarenaer, renholdere og kioskansatte. Pengestøtten som for eksempel artisten Kurt Nilsen mottok for sin juleturné, gikk altså ikke hans lomme. En stor del var til å lønne kulturarbeidere og andre som jobber i enpersonforetak og småbedrifter innenfor kulturnæringene. De er alle blant de som inngår i kulturlivets økologi, et begrep som er blitt brukt mye det siste året for å forklare nettopp avhengigheten mellom kulturaktører. Den er blitt særlig tydelig det siste året når jobber har falt bort på grunn av avlyste arrangement.

Teatre og musikkscener står i lignende situasjon. Når Operaen i Kristiansund skal gjennomføre Operafestukene 2021, så er det kun mulig ved ekstra statlig støtte i år. Billettinntektene blir minimale på grunn av de strenge restriksjonene på antall publikum i salen. Viktigheten av å gjennomføre alle planlagte arrangementer er viktig av minst tre grunner. Publikum skal få opplevelsene også i disse koronatider, alle ansatte som har sin arbeidstid og ikke minst kunstneriske prestasjon og motivasjon for å fremføre for publikum skal få opptre, og så den tredje grunnen som nettopp understreker kulturlivets økologi; en rekke fagområder er engasjert som koreografer, innleide musikere, dirigent, sangere , teknikere, lyssetter . Mange av dem representerer de enkeltpersonforetakene eller er ansatt i småbedrifter innen kulturnæringene som har teater og musikkoppsetninger som sitt levebrød på ulike scener rundt i landet.

Listahug spør retorisk om hva det er som gjør at regjeringen mener det er viktigere å redde disse gjennom krisen enn skipsverft og andre industribedrifter?

Vi mener at industribedrifter og kulturnæringene ikke skal settes opp mot hverandre. Særlig på Nordvestlandet ser vi hvor viktig skipsindustri, prosessindustri og kulturnæringene er. Reiseliv er av største betydning med Trollstigen, Geirangerfjorden og Atlanterhavsveien for å nevne ikonene. Matfestivalen i Ålesund, Jazzfestivalen i Molde og Operafestukene i Kristiansund betyr svært mye for byene i identitet og indirekte fortjeneste gjennom servicenæringene og i konkrete arbeidsplasser. Støtte til alle disse områdene er nødvendig i disse koronatider slik at alt er på godt stell når vi alle slippes ut ferdigvaksinert og klar for å samles i sosiale lag og glede oss over kunstneriske prestasjoner innenfor det fargerike tilbudet som Nordvestlandet har å by på.

La oss være kulturlivets støtter og gi den støtte som trengs for å komme den nye tida i møte etter koronaen.