Forenklingsmålet for næringslivet er nådd: 11 milliarder kroner spart årlig

Iselin Nybø
Rogaland Venstres stortingskandidat og næringsminister Iselin Nybø (V)., Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

-Venstre har alltid vært opptatt av å gjøre hverdagen enklere for de små og store jobbskaperne. Dette betyr mindre byråkrati og mer verdiskaping, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Venstre og regjeringen satte seg et mål om å kutte næringslivets årlige kostnader med å oppfylle lover og regler med 10 mrd. kroner fra 2017-2021. Målet er nå oppnådd ett år før fristen.

-Bedriftene må få frihet til å bruke tid på det de brenner for. Mindre tid brukt på rapportering er sparte penger som kan brukes til å øke verdiskapingen og utvikle virksomheten. Derfor har våre forenklingstiltak spart næringslivet for milliarder, og det skal vi fortsette med fremover, sier Nybø.

Bedriftene må få frihet til å bruke tid på det de brenner for.

Iselin Nybø

Venstre er opptatt av å videreføre og forsterke forenklingsarbeidet for næringslivet. Fra 2017 til i dag har næringslivets årlige kostnader med å gjennomføre myndighetspålagt rapportering blitt redusert med nye 11 milliarder kroner. Siden 2013 har Venstre og regjeringen sørget for forenklinger som gir næringslivet en besparelse på 28 milliarder kroner hvert eneste år.

Større betydning enn det som kan måles

Den samfunnsøkonomiske betydningen av forenklingsarbeidet er antatt å være langt større enn de besparelsene som måles for næringslivet. Besparelsene i forvaltningen og for innbyggerne kommer i tillegg, men denne effekten er ikke prissatt i disse målingene. Den største forenklingen er den gradvise forbedringen av Altinn, som næringslivet rapporterer å spare mer tid enn det en tidligere har tatt høyde for.

-Få ting kan være like frustrerende som å bruke mye tid og ressurser på rapportering til myndighetene. Dette er penger som kunne vært brukt til å skape nye jobber, forbedre bedriften og sikre mer verdiskaping. Spesielt for gründere og småbedrifter er rapporteringsregimet både kostbart og tidkrevende, fortsetter næringsministeren.

Mindre tid på byråkrati

I perioden siden 2017 har mye av fokuset vært på å effektivisere og modernisere kommunikasjonen mellom næringsliv og myndigheter. Med økt digital dialog med næringslivet kan myndighetene innhente mer informasjon i sanntid, saksbehandlingen kan skje raskere, enklere og med høyere kvalitet for både bedriftene og det offentlige. Dette reduserer næringslivets kostnader og motvirker svart økonomi.

-Tiltakene som er gjennomført griper direkte inn i bedriftenes hverdag på områder som bokføring, regnskap, rapportering, skatt, moms, selskapslovgivning og tinglysing. Gjennom våre tiltak gir vi bedriftene muligheten til å utvikle seg fremfor å bruke tid på administrative oppgaver, sier Nybø.

Gjennom våre tiltak gir vi bedriftene muligheten til å utvikle seg fremfor å bruke tid på administrative oppgaver.

Iselin Nybø

Den grunnleggende føringen i arbeidet er at næringslivet skal få en enklere reise gjennom det store antall lover og forskrifter som møter dem, samtidig som forvaltningen har god kontroll der det er nødvendig.

-Det er jo ikke slik at bedriftene kan putte nye 11 milliarder kroner rett i lomma. De har derimot fått frigitt tid til sine kjerneoppgaver, og konkurranseevnen har økt. Arbeidet vårt er et ledd i å legge til rette for små og store bedrifter, som er grunnlaget for vårt høye velferdsnivå, avslutter næringsministeren.

Fakta om forenklingsarbeidet:

  • Regjeringens forenklingsgruppe har arbeidet tett med organisasjonene i næringslivet.
  • Finansdepartementet med Skatteetaten og Nærings- og fiskeridepartementet med Brønnøysundregistrene står for den største delen av tiltakene.

Siden 31.12.2017 er det gjennomført om lag 100 forenklingstiltak. Blant disse er:

  • Videreutvikling og raffinering av Altinn som hovedplattform for rapportering
  • Digital sykemelding og utbetaling av sykepenger
  • Digitalt nabovarsel i byggesaker
  • Digital samhandling i eiendomshandel
  • Samtykkebasert digital løsning for behandling av privatlån i banker
  • Ajourhold av pensjonsavsetninger fra A-ordningen
  • Utvidet adgang til digitale selskapsmøter

En rekke viktige forenklinger som ikke er inkludert i forenklingsregnskapet er under arbeid. Blant disse er:

  • Ny digital skattemelding for næringsdrivende, lønnsmottagere og pensjonister
  • Bondens dashbord hvor aktuelle data for gårdsdriften presenteres digitalt
  • Bedriftens dashbord hvor aktuelle data selskapsdriften presenteres digitalt
  • Effektivisering og digitalisering av næringslivets inngang til virkemiddelapparatet
  • Videreutvikling av Brønnøysundregistrenes nye registerløsning

På samme måte som for perioden 2011- 2017 arbeides det nå med en rapport som detaljerer alle forenklingstiltak.