Kjartan Alexander Lunde utnevnt som statssekretær

Kjartan Alexander Lunde, Statssekretær for Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet., foto: Joachim Steinbru

I dag har Kongen i statsråd utnevnt Kjartan Alexander Lunde fra Rogaland som ny statssekretær. Det er i en ny stilling med delt ansvar mellom Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.

Den nye rollen som statssekretær vil være delt mellom to departementer som gjør at han vil jobbe tett på både næringsminister Iselin Nybø og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn . Det vil være en koordinerende rolle for å kutte klimautslipp og samtidig tilrettelegge for nye grønne arbeidsplasser.

– Jeg gleder meg veldig til å jobbe så tett på den nasjonale politikken. Jeg ser fram til å få jobbe i to departementer som er så viktige for Venstre. Nå blir det spennende dager framover for å løse klimakrisen og samtidig få tilrettelegge for nye arbeidsplasser, sier nyutnevnt statssekretær Kjartan Alexander Lunde.

Kjartan Alexander Lunde har i flere år jobbet som sivilingeniør for Bouvet AS. Han har de siste årene jobbet på prosjekter for Equinor innenfor styringssystem, prosjektledelse og analyse.
Han er også leder i Rogaland Venstre og har en rekke verv i lokalpolitikken.

– Kjartan har lang erfaring i Venstre og er selv i fra næringslivet. Han har alltid heiet på de små og store jobbskaperne. Det er en stor glede å få hans kapasitet på laget, sier næringsminister Iselin Nybø.

Tiltredelse er første arbeidsdag etter påske, tirsdag 6. april. Engasjementet varer fram til utgangen av juli. I perioden får han permisjon fra alle sine verv i lokalpolitikken.