Park i Nydalen, nå!

Nordre Aker bydel er en grønn bydel med mange og fantastiske grøntområder. Mange i bydelen har både egen hage og grøntområder i sitt nærområde. Noen har også marka som nærmeste nabo. Det er ikke tilfellet i Nydalen. I den delen av bydelen der folk bor aller tettest er tilgangen på grøntområder dårligst. Og verre skal det bli.

Nydalen er blant landets tettest befolkede områder, og enda skal det bygges enda mer i tiden som kommer. Nå bor det 10.000 mennesker i området, og i løpet av de neste ti årene skal antall innbyggere dobles.

Vi er glad for å få flere innbyggere i bydelen vår, men når vi utvikler Nydalen er det viktig at vi utvikler den for menneskene som skal bo der. Den danske byutviklingsekspert Christian Pagh slaktet nylig byutviklingen i Oslo, og omtalte i Aftenposten 7. mars områder som Storo/Nydalen som store, monotone boligområder med veldig lite variasjon i både uttrykk og innhold. Han mener vi har for lave ambisjoner for fellesområder som gater, parker og gårdsrom, og ikke minst manglende omtanke for menneskers bruk og møtesteder i hverdagen.

Barn trenger plass til å leke og møte venner. Løpe, klatre, sykle, spille løkkefotball eller bare møtes for å skravle. For mange barn i Nydalen er Storosenteret og T-banestasjonen naturlige oppholdssteder. Det er utrygt å sykle på grunn av mye trafikk i området og det er ikke noe sted der de kan sparke fotball eller løpe om kapp.

Voksne trenger også friområder, og for folk i Nydalen er det ikke så lett å finne en ledig grønn flekk i sitt nærområde. Særlig krevende er det nå som byen er så nedstengt og nærområdet er blitt enda viktigere.

Venstre har lenge vært pådriver for park, og vi trodde vi hadde byrådspartiene med oss. Men det ser det ut til at byrådet har lagt saken i en skuff. Andre saker er viktigere. Samtidig bygges enda flere områder i Nydalen ut og det blir stadig vanskeligere å få realisert ambisjonen om en park. Venstre mener at vi ikke kan vente. Vi trenger en park og vi trenger den nå.

Innlegget ble først publisert i Nordre Aker Budstikke