DNS får over 600 millioner til oppussing og modernisering

Julie Andersland, Foto: Hanne Tveit

Regjeringen gir etterlengtede midler til DNS’ planer om å modernisere teateret på Engen.

I dag slapp Venstres kulturminister, Abid Raja, nyheten om at regjeringen vil bevilge over 600 millioner til DNS, der de første 40 millioner kommer i revidert statsbudsjett. Teateret på Engen har i mange år hatt et skrikende behov for å pusse opp og modernisere fasilitetene sine. Nyheten har naturlig nok skapt jubel i Bergen.

– Dette er en fantastisk nyhet for kulturbyen Bergen generelt og DNS spesielt. Teateret har i mange år hatt stort behov for oppussing, så det er veldig gledelig at kulturministeren har klart å finne en løsning. Jeg vet at han har arbeidet hardt med få dette til, og det setter vi stor pris på i Bergen. Nå kan vi glede oss til enda mer spennende teater i bedre lokaler, sier Venstres gruppeleder i Bergen, Julie Andersland.

I oktober i fjor bevilget Raja 10 millioner til å bistå DNS’ utfordringer med lager, prøvesaler og verksted, og det ble nylig kjent at dette skal løses med lokaler på Laksevåg.

Nyheten om pengene i revidert nasjonalbudsjett ble presentert av statsminister Erna Solberg og kulturminister Abid Raja i statsministerboligen, og en stor floke for DNS ser nå ut til å ha blitt løst.

Les mer om saken i Bergens Tidende her.