Frihandelsavtale med frihet og muligheter for folk og bedrifter

– Det er avgjørende for norsk næringsliv at vi kan opprettholde og konkurrere om markedsandeler i et av våre aller viktigste markeder. Frihandelsavtalen gir forutsigbarhet for bedriftene og arbeidsplasser, sier næringsminister, Iselin Nybø. , Foto: Bella Engh/Venstre

Venstre og regjeringen har gjennom krevende forhandlinger sikret en omfattende frihandelsavtale med Storbritannia etter BREXIT. Ifølge næringsminister Iselin Nybø sikrer den frihet og muligheter for folk og norske bedrifter.

Avtalen har blitt forhandlet frem på rekordtid, og er utenom EØS-avtalen den viktigste og mest omfattende Norge noen gang har inngått.

Forutsigbarhet for bedrifter og arbeidsplasser

– Det er avgjørende for norsk næringsliv at vi kan opprettholde og konkurrere om markedsandeler i et av våre aller viktigste markeder. Frihandelsavtalen gir forutsigbarhet for bedriftene. Den gir muligheter for næringslivet, friheter for den enkelte, og bidrar til at handelen konkurransekraften videreføres, sier Venstres og regjeringens næringsminister Iselin Nybø.

Storbritannia er Norges viktigste handelspartner utenom EU. Det økonomiske samarbeidet mellom våre land har en verdi på over 500 milliarder. Brexit har ført til usikkerhet for næringslivet i lang tid. Venstre og regjeringen på plass en midlertidig vareavtale med Storbritannia fra nyttår, men den er midlertidig og har ikke dekket alle behov. En frihandelsavtale er det viktigste vi har for å gi næringslivet forutsigbarhet, frihet og muligheter.

– Spesielt langs kysten, men også ellers i landet, vil det merkes at vi nå har blitt enige om en avtale, som er det best tenkelige alternativet vi kunne fått utenom EØS-avtalen, sier Nybø.

Iselin Nybø
– Det har vært viktig for meg og Venstre at vi har fått på plass et eget kapittel dedikert til de små og store jobbskaperne våre. Vi ønsker at de små skal kunne vokse seg store, og da er det viktig å ha gode rammevilkår for å eksportere varer til et stort marked, sier Nybø. (Foto: Nærings- og fiskeridepartementet)

Eget kapittel for små og mellomstore bedrifter

Resultatet av forhandlingene bærer tydelig preg av at det er en statsråd fra Venstre som har ledet forhandlingene. For første gang får vi en frihandelsavtale med et eget kapittel som skal ivareta behovene til små og mellomstore bedrifter. For et marked med over 60 millioner innbyggere vil det utgjøre en stor forskjell for små og mellomstore bedrifter i Norge.

Ettersom EU har hatt en avtale med Storbritannia siden nyttår har EU-bedrifter i praksis hatt bedre vilkår enn norske. Det har vært en hovedprioritering fra regjeringen å sikre at norske bedrifter får en minst like god tilgang til det britiske markedet som EU-landene. Det vil de få med denne frihandelsavtalen.

Satsing på klima og miljø

Det grønne skiftet som Venstre har snakket om i mange år har også en sentral plass i denne avtalen. Norge og Storbritannia er enige om en rekke ambisiøse forpliktelser på klima og miljø, som skaper bevisstgjøring og aksept for at handel mellom våre land skal bidra til bærekraftig utvikling.

– Norge satser stort på havvind, karbonfangst- og lagring, batteriproduksjon og hydrogen. Storbritannia er det viktigste markedet for havvind i Europa, og det blir derfor viktig for det grønne næringslivet i Norge at vi kan samarbeide om viktige utslippskutt i årene fremover, sier Venstres leder Guri Melby.

Kan aldri erstatte EØS-avtalen

EØS-avtalen er den viktigste avtalen vi har for frihet og muligheter for folk og bedrifter i Norge og Europa. En annen frihandelsavtale vil aldri kunne bli like god, men avtalen med Storbritannia er det beste vi kunne fått til. Denne avtalen vil ikke gi like god tilgang til det britiske markedet som det vi hadde gjennom EØS-avtalen. Selv om dette er en god avtale, løser den ikke samtlige handelshindre.

– Denne prosessen viser hvor farlig det er hvis venstresiden får flertall til høsten og sår tvil om EØS-avtalen. Det vil bli katastrofalt for norsk næringsliv, for små og mellomstore bedrifter over hele landet og bevegelsesfriheten til den enkelte nordmann, advarer Guri Melby.

Fakta: Forholdet mellom Norge og Storbritannia:

• Storbritannia er Norges viktigste enkeltmarked, kun slått av EU
  • 22 prosent av all norsk eksport går til Storbritannia
  • I 2020 eksporterte Norge varer for 135 milliarder til Storbritannia, og vi importerte for om lag 42 milliarder
  • Norge eksporterer tjenester til Storbritannia til en verdi av 40 milliarder i året
  • Norge eksporterer olje og gass, fisk og sjømat, industrivarer, skipsfartstjenester, ingeniørtjenester og finansielle tjenester