Her er Venstres 12 valgløfter

Guri Melby
Venstre-leder Guri Melby presenterte Venstres 12 valgløfter på en pressekonferanse torsdag 24. juni., Foto: Arild Danielsen

Partileder Guri Melby og nestlederne Sveinung Rotevatn og Abid Raja har lansert tolv valgløfter som de tror kan ta partiet over sperregrensa. – Med disse løftene tar vi landet inn i ei grønn framtid, med frihet og muligheter for alle, sier Melby.

Melby tror velgerne ønsker seg tydelige politiske prioriteringer. Valgløftene skal vise fram Venstres viktigste saker den kommende stortingsperioden:

I dag har vi lansert tolv løfter for klimaet og naturen, for mer kunnskap i skolen, for flere grønne arbeidsplasser og for en framtid med frihet og muligheter for alle

Venstres tolv løfter

1. Det skal alltid lønne seg å velge miljøvennlig.
  2. Nei til ny oljeleting
  3. Vi skal ta vare på naturen
  4. Barnehagegaranti rett etter endt foreldrepermisjon
  5. Elever skal ha rett på kvalifiserte lærere
  6. Flere skal fullføre videregående opplæring
  7. Vi skal redusere skatt på verdiskaping
  8. Det skal bli enklere å skape nye arbeidsplasser.
  9. Gi folk mer frihet og fleksibilitet i hverdagen.
  10. Vi vil gjennomføre rusreformen
  11. Venstre vil ha mer europeisk samarbeid, ikke mindre
  12. Styrke kulturen, idretten og frivilligheten
Løfte: Elever skal ha rett på kvalifiserte lærere
Løfte: Elever skal ha rett på kvalifiserte lærere (Ill.: Bella Engh)
Løfte: 2. Nei til ny oljeleting
Løfte: Nei til ny oljeleting (Ill.: Bella Engh)

Guri Melby understreker at Venstre skal bety en forskjell i folks liv og ta Norge framover.

– De siste årene har vi vist at vi får til tydelige resultater, selv om vi er et lite parti. På grunn av Venstre går klimautslippene ned, vi har mer kunnskap i skolen med flere kvalifiserte lærere, og vi er midt inne det grønne skiftet i næringslivet, sier hun.

Klimaet og kunnskapsskolen på spill

Selv om hun er fornøyd med gjennomslag i regjering, er Melby tydelig på at mange store utfordringer ikke er løst:

– Dette valget står mye på spill. Med Venstre i regjering kutter vi mer utslipp enn noen andre har klart på nesten 30 år. Men vi er ikke i mål. Vi har sikret barna våre likere muligheter ved å løfte kunnskapen og statusen til lærerne. Men flere lærere må få kompetansepåfyll, og vi må ta grep for at flere unge kommer seg gjennom skoleløpet. Uten Venstre ved roret er jeg redd det vil skorte på både klimapolitikk og ambisjoner for skolen, sier Melby.

Flere lærere må få kompetansepåfyll, og vi må ta grep for at flere unge kommer seg gjennom skoleløpet

Omkamp om rusreformen

Løfte: Vi vil gjennomføre rusreformen
Løfte: Vi vil gjennomføre rusreformen (Ill. Bella Engh)

Venstre-lederen mener det er et liberalt partis oppdrag å kjempe for de mest sårbare og utsatte, og peker på rusreformen som et klart eksempel:

– Venstre vil ha et fellesskap med små forskjeller. Vi skal gi menneskene med det vanskeligste utgangspunktet flere muligheter. På grunn av oss har 45 000 barn fra familier med lav inntekt rett til gratis tid i barnehagen. Jeg er også stolt over at vi fikk med oss resten av regjeringen på å foreslå en historisk rusreform, som skulle gå fra straff til hjelp for alle som sliter med rus. Reformen ble skrotet av opposisjonen, men kampen er ikke over. Dette blir vår viktigste omkamp, sier hun.

Skal møte velgerne

Med stadig åpnere land og færre smitteverntiltak ser Melby fram til en valgkamp hvor velgermøtet står i sentrum:

– Nå gjenstår innspurten i valgkampen. Og endelig er vi i gang med å åpne Norge igjen. Det gir oss god mulighet til å møte og snakke med potensielle velgere over hele landet. Jeg gleder meg til å reise og treffe Venstrefolk fysisk igjen, og til å kjenne på den gode følelsen av å være ett lag, samlet for å kjempe felles sak.

Melby innrømmer at hun er kamplysten:

– Jeg og laget mitt har så vidt begynt arbeidet i regjering. Framover vil vi enda mer. Vi har nye idéer og store utfordringer å løse. Klimakrisen, kunnskapsskolen og den grønne omstillingen av næringslivet står på spill.

Lytt til podcasten vår med Guri Melby: Hvorfor politikere gir velgerløfter i valgkamp og hva som er Venstres 12 løfter i valget 2021